13. oktober 2016

Forskelsbehandling: A- og B-ansatte er uklædeligt

Grafik, der symboliserer opdeling i A- og B-team

I Vordingborg Kommune skal de beslutte, om udvalgte ansatte skal køre til højere takst end kollegerne. En upassende forskelsbehandling, mener jeg.

I HK spejder vi og er i disse tider forundret over den politiske forståelse og respekt for de ansattes faglighed og rammevilkår i Vordingborg Kommune.

I tirsdagens udgave af Sjællandske udtalte næstformanden for Hovedudvalget i Vordingborg Kommune, at 'der er tale om forskelsbehandling, og det kan lægge pres på medarbejderne, og er de ikke gode medarbejdere, hvis de ikke kan lægge egen bil til i tjenesten’.

Der er i budgetforhandlingerne i Vordingborg Kommune stillet forslag om, at udvalgte medarbejdere, primært i hjemmeplejen, skal køre til en høj takst, og for resten af de ansatte vil normen blive lav takst. Forslaget skulle være kommet frem, efter at FOA har protesteret ovenpå det oprindelige forslag.

Jeg synes, det er et uklædeligt forslag, og det tegner et billede af, at der er A- og B-ansatte i Vordingborg Kommune.

Vi er klar til at gå ind i sager omkring lav kørselstakst, hvis vores medlemmer i Vordingborg Kommune bliver pålagt tjenestekørsel i egen bil til lav takst.

Afgørelser på tidligere sager fastslår, at arbejdsgiverne ikke kan give differentieret takst og pålægge de ansatte at stille egen bil til rådighed i tjenesten. Kørsel i tjenesten er en udgift, som arbejdsgiveren skal afholde.

HK tolker forslaget i Vordingborg Kommune, som om der lægges op til, at nogle af kommunens medarbejdere skal køre til statens laveste takst, som er 1,99 kr. pr. kilometer, mens andre vil få den høje takst på 3,63 kr. pr. kilometer. Det betyder, at medarbejdere, som skal køre til lav takst, ikke får dækket den fulde udgift, hvis de anvender deres egen bil i tjenesten.

Som faglig organisation er vi opmærksom på, at denne udgift ikke skal lægges over på medarbejderne. Vi kan naturligvis ikke støtte en ordning, hvor man gør forskel på medarbejderne. Derfor er vi også klar til at gå ind i sager for vores medlemmer, hvis det skulle blive nødvendigt.

Kommunal

Michael Rosenberg - HK fagforening

Michael Rosenberg

Afdelingssektorformand

HK Kommunal Sjælland

Velkommen til min blog.

Her kan du læse om mine holdninger til aktuelle temaer, der berører det kommunale område og arbejdslivet for de ansatte i kommuner og regioner. Du er også meget velkommen til at efterlade en kommentar og give dit besyv med i debatten.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed