10. februar 2017

Stop hetzen på udvalgte ansatte

Stop hetzen

Slagelse vil skære i kommunens administrative og signalerer, at ikke alle er lige vigtige. Det undergraver arbejdsmiljøet, så stop hetzen nu.

7. februar kunne man i Sjællandske læse om SF’s analyser, der viser, at Slagelse Kommunes varme hænder er skåret ned til fordel for de såkaldte kolde hænder.

Enhedslisten har synkront sat et punkt på byrådsmødet for få en redegørelse af det administrative ressourceforbrug. Analyser kan laves og tolkes, som det passer i forhold til det, man ønsker at dagsordensætte. Og for at følge tråden fra SF kan jeg fra Offentligt Ansattes Organisationers (OAO) hjemmeside trække tal, som viser, at Slagelse i perioden 2014-16 har skåret 89,2 administrativt ansatte væk, svarende til 13,2%.

I HK Kommunal Sjælland undrer vi os over, at valgkampen allerede nu bærer præg af, at der signaleres til de ansatte, at de ikke alle er lige vigtige. Jeg anser det for yderst problematisk, at de nuværende politikere og kandidater ikke påtager sig deres ansvar med at være øverste personaleansvarlige, herunder at sikre et sundt og sikkert arbejdsmiljø.

Arbejdsmiljøet har i forvejen svære vilkår i Slagelse Kommune, og denne hetz på administrativt ansatte flytter fokus væk fra det vigtigste. Og hvad er egentlig det vigtigste for SF og Enhedslisten? – Er det stemmer, nøgletal og benchmarking og at sætte mindesmærker? Eller er det at sikre den rette velfærd til borgerne i kommunen, og at der er den nødvendige kernevelfærd og kernefaglighed til stede, uanset hvem og hvilken baggrund de ansatte kommer fra?

SF cititeres for, at det er de fagprofessionelle, der skal udvikle kommunen, herunder tilbuddene. Skal jeg som formand for administrativt ansatte i Slagelse Kommune forstå det sådan, at mine medlemmer ikke er fagprofessionelle!? – Hvad ved I om de opgaver, jeres medarbejdere udfører? Tænk lige på, hvem det er, man først møder – i Borgerservice tager en HK’er imod, i jobcentret tager en HK’er imod, børnesagsbehandlere er en HK’ere, og lønudbetalinger i HR laves af en HK’er, og HK’eren sikrer, at pædagogen passer børnene og ikke skal lave unødvendigt administrativt arbejde. Det er endda også en administrativ, som servicerer det politiske niveau og leverer det materielle, som de politiske valgte beder om. Måske det var kontrollen og indførelse af rapporter, konsulentansættelser og kæmpe regneark med benchmarking, der skulle spares på.

Tillid til de ansatte og fagprofessionelle starter i min verden fra det politiske niveau. Hetz mod administrativt ansatte og kraftige besparelser på disse områder er altså ikke uden konsekvenser og vil kunne mærkes på servicen og kvaliteten for borgeren. Jeg savner, at de politisk valgte tager ansvar for deres beslutninger og anser alle ansatte som vigtige. Der skal ikke skabes A- og B-ansatte og signaleres, at udvalgte ansatte ikke giver velfærd for borgeren. Det skaber ikke tillid, men et dårligere arbejdsmiljø. Sygefraværet er nemlig fortsat støt stigende i kommunen. De politiske valgte burde lægge vægt på kvalitet, arbejdsglæde, trivsel og inddragelse af deres medarbejdere, når der træffes beslutninger.

I HK Kommunal Sjælland ønsker vi at værne om vores kernevelfærd og sikre, den rette kernefaglighed er til stede, og priser det højt; forstået på den måde, at det er til glæde og gavn for alle. Jeg vil sammen med mine lokale tillidsvalgte til enhver tid indgå i konstruktive dialoger og samarbejder omkring forandring og udvikling af dette. Til glæde for dem, vi er sat i verden for at have fokus på – nemlig borgerne. Og stop med at fremelske et A- og B-hold blandt de ansatte, for det er ødelæggende for arbejdsmiljøet.

Kommunal Arbejdsmiljø

Michael Rosenberg - HK fagforening

Michael Rosenberg

Afdelingssektorformand

HK Kommunal Sjælland

Velkommen til min blog.

Her kan du læse om mine holdninger til aktuelle temaer, der berører det kommunale område og arbejdslivet for de ansatte i kommuner og regioner. Du er også meget velkommen til at efterlade en kommentar og give dit besyv med i debatten.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed