03. marts 2017

De røde lamper lyser for skolesekretærerne i Næstved

Sekretær, der ser trist ud

Skolesekretærerne i Næstved er presset. De seneste 4 år er de reduceret med 25%. Resultatet er utryghed, stress og højt sygefravær. Bekymrende, mener HK Kommunal.

Skolestruktur, skolebesparelser, børns læring og måltal for gennemførelse har igennem en årrække været fast punkt på den politiske dagsorden i Næstved Kommune.

Senest er de politisk valgte blevet enige om, at skolerne ekstraordinært skal tilføres 15 mio. kr. i skoleåret 2017/18. Børne- og Skoleudvalget tager stilling til fordelingen på deres næste udvalgsmøde.

Som formand for de administrativt ansatte på skolerne i Næstved Kommune er det bekymrende at følge debatten. Det er min oplevelse, at ikke alle ansatte på skolerne bliver anerkendt og respekteret.

Hvem er det, man som elev og forældre møder som den første på kontoret, hvem tager imod, når man ringer til skolen, hvem sætter plaster på elevernes sår, og hvem giver sig altid tid til en snak? – Det er skolesekretæren, og den faggruppe har stort set ikke været nævnt i debatten. Sammen med nævnte opgaver ser jeg skolesekretæren i mange tilfælde som det kit, der binder folkeskolen sammen og sørger for, at de administrative opgaver bliver løst, hvad end det drejer sig om elev- eller personaleadministration, økonomiopgaver, kørsel eller kommunikation. De er blæksprutterne, og de sætter en ære i alle deres opgaver. De ønsker og gør hver dag en forskel for eleverne og de andre ansatte på skolerne. Hvis skolesekretæren ikke er der, hvem er det så, der skal lave de administrative opgaver?

Næstved Kommune har inden for de sidste 4 år reduceret antallet af sekretærer med 25%. Ved den seneste skolestrukturændring i 2016 blev skolesekretærerne reduceret med 15%.

Mine medlemmer har forståeligt nok i denne årrække været en presset faggruppe, og nu blinker de røde lamper. Mine medlemmer er utrygge, og de har gennem de sidste år oplevet mange lederskift, rokeringer og skolesammenlægninger samt nye it-systemer. Alt dette er med til at påvirke arbejdsmiljøet i negativ retning. Stressniveauet er højt, og sygefraværet topper. Flere dygtige sekretærer ser efter nye jobåbninger.

I efteråret skulle SAO-effektiviseringer gennemføres, men indtil nu har den ikke haft den ønskede effekt. Den såkaldt SAO-besparelse på knap 2 mio. kr. skal ses sammen med hverdagseffektivisering på 1%, som koster skolerne et millionbeløb på godt 7,5 mio. Det betyder bl.a., at flere skoler varsler yderligere besparelse på sekretærområdet på op til 15%. Effektivitet er der ikke kommet ud af det, og kommer det nogensinde til at give noget? – Mine medlemmer oplyser, at de nye arbejdsmetoder ved SAO efter anbefaling fra ekstern konsulentrådgivning faktisk medfører merarbejde. Hvorfor spørger man ikke de videnseksperter, som arbejder med området hver dag?

Det undrer mig, at man i Næstved Kommune prioriterer at skære så hårdt på skolesekretærområdet, når de administrative opgaver tilsyneladende ikke forsvinder - tværtimod. Det er på den lange bane både dyrt og dårligt købmandskab at fortsætte reduktionerne i den faggruppe, som har de nødvendige kompetencer til kerneopgaven – administration.

Kommunal Arbejdsmiljø Stress Sygdom
Michael Rosenberg - HK fagforening

Michael Rosenberg

Afdelingssektorformand

HK Kommunal Sjælland

Velkommen til min blog.

Her kan du læse om mine holdninger til aktuelle temaer, der berører det kommunale område og arbejdslivet for de ansatte i kommuner og regioner. Du er også meget velkommen til at efterlade en kommentar og give dit besyv med i debatten.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed