06. april 2017

Dukketeater i Slagelse – hvem fører hvem?

Dukketeater

På mandagens møde traf Slagelse Byråd vigtige økonomiske dispositioner, især et stop for ansættelse på konto 6, som dækker administrative ansatte. Eller gør den det?

I HK Kommunal Sjælland synes vi, at det virker, som om byrådet i Slagelse er i gang med en eller form for dukketeater. Der er dog ingen historie og sammenhæng i det fremførte. Målgruppen er umulig at se, og hvem der er dukken og dukkefører skifter vist hænder alt efter dagsorden og sag. Det er direkte pinligt at overvære, og den ville ikke få ret mange spilledage på et Broadway teater.

Ved vedtagelsen af budget 16 sagde byrådet, at der var styr på pengene, og kassebeholdningen var fin. Det valgte borgere og de ansatte så at stole på. Nu ved regnskab 2016 mangler der 157 mio, og for at få styr på det, skal der være en transparent økonomimodel og ansættelsesstop på konto 6. Har de samme politikere ikke siddet på samme stol i nu 3 år forinden? – Og har de bare ladet stå til i forhold til økonomistyringen?
Det er bekymrende læsning, og nu vil byrådet have ugentlige rapporter. Hvem skal lige lave dem, oversætte dem for politikerne og lave nye beregninger, når der skal skæres på administrative ansatte? Og skal de færre administrative ansatte give alle de millioner? - Det giver ikke rigtig mening.

KORA-analysen nævnes fra byrådet, men den stopper sin beregning i 2015. Byrådet har i perioden 2014-16 skåret 89,2 HK-ansatte, som svarer til 13,2% af HK-ansatte. Det er blandt andet sket ved centraliseringer, som de valgte påtænker at lave om igen.

I HK Kommunal Sjælland undrer vi os over, at valgkampen allerede nu bærer præg af, at der signaleres til de ansatte, at de ikke alle er lige vigtige. Jeg anser det for yderst problematisk, at de nuværende politikere og kandidater bruger analyser, som de anser for hellige i jagten på at fiske stemmer senere på året.

Rigtig interessant fra byrådsmødet er dog den passus fra referatet, hvor LA er citeret for, at ’LA har er en generel utryghed omkring den måde, ledelsen følger op på de politiske beslutninger’. Det største problem i byrådet er vist tillid, som smitter af på alle beslutninger – og dermed på de ansatte og borgerne.

Byråd – kom nu ind i kampen og tag ansvar. Stop dukketeateret eller vis i det mindste, hvem der er dukke og dukkefører.

Kommunal Politik

Michael Rosenberg - HK fagforening

Michael Rosenberg

Afdelingssektorformand

HK Kommunal Sjælland

Velkommen til min blog.

Her kan du læse om mine holdninger til aktuelle temaer, der berører det kommunale område og arbejdslivet for de ansatte i kommuner og regioner. Du er også meget velkommen til at efterlade en kommentar og give dit besyv med i debatten.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed

Tidligere blogindlæg

Bloggere

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK