26. juni 2017

Kære byråd – Tag lederskabet på jer

Lederskab - gruppe, der fører an

Efter år med massive fyringer og mangel på politisk styring i Slagelse Kommune efterlyser HK Kommunal Sjælland lederskab og samarbejde om bæredygtige løsninger.

I HK Kommunal Sjælland har vi igennem de sidste år fulgt med i det politiske teaterstykke i Slagelse Kommune. Vi har deltaget aktivt i dialogen, både ved møder i forvaltningen, med de folkevalgte og i pressen. I vores optik har der været for megen uenighed, stemmefiskeri og for lidt politisk lederskab og samarbejde på tværs for sikring af et godt arbejdsmiljø for de ansatte samt retssikkerheden og en ordentlig service til borgerne. I disse dage efterlyser vi i avisen Sjællandske politikere med lederskab:

Henover årene er jeg blevet mere og mere bekymret på vegne af mine HK medlemmers vilkår og arbejdsmiljø, og det gælder også i skrivende stund andre personalegrupper. I HK har vi senest været vidne til et rodet, amatøragtigt og kludret forløb med styring af arbejdsmarkedsområdet, som desværre endte med kaos og op mod 50 færre ansatte på området.

Nu trues sikker drift, trivslen og det psykiske og fysiske arbejdsmiljø samt borgernes retssikkerhed, for næsten alle havde direkte borgerkontakt. Underligt, at der henover natten pludselig er stort underskud trods meldinger om det modsatte dagen før!

End ikke her ser vi, at der tages politisk ansvar og meldes ud med fælles stemme, hvilke forringelser borgerne kan forvente. I stedet lader I jeres ansatte tage den opgave i deres møde med frustrerede borgere. Det giver dårligt psykisk arbejdsmiljø og nedbryder de ansattes faglighed.

Vi ser nu effekten af det dårlige samarbejdsklima, mistillid og taburetjagt mellem fløjene i byrådet. I 2017 er der nu et overforbrug på over 100 mio. Kernevelfærd må ikke røres, men har I taget jer tid til at definere kerneopgaven, og hvad borgerne kan forvente?

Jeg ser i stedet, at udvalgte faggrupper bliver ofre for det fejlslagne politiske fokus. Det er ødelæggende og udtryk for dårlig styring og ledelse, når løsningen hele tiden bliver omfattende fyringsrunder i stedet for at foretage en løbende tilpasning af bemanding og opgaver samt sikre udvikling og inddragelse af de ansatte.

I HK udlover vi gerne en dusør, for vi efterlyser politikere og en direktion, der kan og vil samarbejde om konstruktive løsninger, som har fokus på at skabe attraktive og velfungerende arbejdspladser, der giver mulighed for service til borgerne i højeste kvalitet.

Mine medlemmer ser ikke decentralisering og igen en nedsabling af borgernære administrative ansatte som løsningen på det manglende politiske fokus og styring. Mine medlemmer efterspørger blandt andet, om de folkevalgte vil sætte skatten op for sikre den rette velfærd med fagligt uddannet ansatte? – En definition af kerneopgaven - og er det ikke tid til, at der skal sidde færre folkevalgte i byrådet? Mon I tør tage det lederskab på jer?

Se også: Dukketeater i Slagelse - hvem fører hvem?

Kommunal Arbejdsmiljø Politik

Mark Damgård Nissen

03 juli 2017 11.41

Enig med Line!

Line Brisson Mortensen

29 juni 2017 14.32

Stærkt skrevet!

Michael Rosenberg - HK fagforening

Michael Rosenberg

Afdelingssektorformand

HK Kommunal Sjælland

Velkommen til min blog.

Her kan du læse om mine holdninger til aktuelle temaer, der berører det kommunale område og arbejdslivet for de ansatte i kommuner og regioner. Du er også meget velkommen til at efterlade en kommentar og give dit besyv med i debatten.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed

Tidligere blogindlæg

Bloggere

Opdatér kommentar

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK