21. august 2017

Administrative hænder er med til at sikre velfærden

Foto af administrativ medarbejder

Når vi går til stemmeurnerne den 21. november for at vælge kandidater til de sjællandske byråd og Region Sjælland, skal vi dybest set tage stilling til, om vores nære velfærd skal udvikles eller afvikles.

Henover sommeren og som optakt til valget har mange håbefulde kandidater givet deres mening til kende om kvaliteten af den offentlige service. Det være sig på folkeskolerne, i ældreplejen, børnepasningen og på de sjællandske sygehuse. Desværre har flere partier traditionen tro atter trukket administrationskortet, når de har peget på, hvordan velfærden skal finansieres: ’Spar på administrationen’, ’Ned på et minimum’ og ’Mere ud decentralt’, lyder det for eksempel lystigt fra kandidater i Holbæk, Slagelse, Guldborgsund og Næstved.

Umiddelbart kan det lyde besnærende med mindre administration. Men ligningen holder kun, hvis man fuldstændigt overser, hvad der gemmer sig bag begrebet administration. Jeg vil gerne advare alle sjællandske vælgere mod at købe myten om den overflødige administration. Besparelser på administrationen er som fugle på taget. Luftkasteller uden hold i den virkelige kommunale eller regionale verden. Det, vi kalder administration, udgør nemlig en helt uadskillelig del af vores velfærd.

Hvem kan for eksempel lige forestille sig, at:

• der ikke er personale til at sikre patienterne på de sjællandske sygehuse med korrekte journaler, rådgivning og sikker styring?
  • der ikke er medarbejdere til at udvikle og holde vores kommunale og regionale IT-systemer i gang?
  • der ingen konsulenter er til at give de ledige relevant aktivering eller job?
  • der ingen ansatte er til at stille sociale snydere til ansvar?
  • vi ikke har dygtige folk til at miljøtjekke vand, jord og luft?
  • der mangler ansatte til at give udsatte borgere hjælp og rådgivning?
  • der ikke er sagsbehandlere til at holde styr på anvendelsen af vores skattekroner?
  • der ikke er dygtige medarbejdere til at sørge for, at enderne hænger sammen i en kompliceret hverdag på vores sjællandske uddannelsesinstitutioner?

Behøver jeg at nævne, at alle disse funktioner bliver varetaget af de medarbejdere, vi kalder administrative?

De administrative sikrer i øvrigt også, at kolleger i de sjællandske kommuner og Region Sjælland, der varetager velfærdsopgaver på andre områder, får mere tid til deres kerneopgave. Undersøgelse på undersøgelse viser, at pædagoger, lærere, læger og mange andre har fået så meget administrativt arbejde, at det går ud over deres tid til børn, ældre eller patienter. Ligeledes advares der om, at den kommende Sundhedsplatformen i Region Sjælland forhåbentlig ikke skal afvikle dygtige lægesekretærer, så læger og andre ikke kan være hos patienten på bekostning af administrativt arbejde.

Hvis vi skal sikre en velfærd, hvor vi får mest muligt for skattekronerne, skal opgaver som løn, bogholderi, IT og journaler naturligvis varetages af dem, der er uddannet i og har erfaring med effektiv administration. Det betaler sig!

Omvendt har vi desværre set alt for mange eksempler på, at ineffektiv eller manglende administration koster dyrt for samfundet.

Tænk bare på SKAT, hvor et stort antal sagsbehandlere blev sparet væk, så vi nu sidder med tilbage med en milliardregning. Den slags fadæser undgår vi, når vi har et tilstrækkeligt antal administrative medarbejdere, der for eksempel også kan afsløre socialt snyd og skrabe millioner hjem til de sjællandske kommuner. De administrative økonomimedarbejdere sørger for, at skattekronerne bliver brugt rigtigt og effektivt. På samme måde sørger de administrative sagsbehandlere for at forebygge konflikter i udsatte familier, så man sparer penge på anbringelsesområdet. Byggesagsbehandlere skaffer dækningsbidrag og ejendomsskatter til kommunen. Og jobcentermedarbejderne sørger for at skaffe borgere i arbejde eller uddannelse, så kommunerne ikke bliver straffet på pengepungen gennem mangel på statslige refusioner.

Vores nære velfærd handler i grunden om, at det offentlige omfordeler nogle goder mellem dem, der har meget, og dem, der har for lidt. Men for at vi som vælgere og skatteydere skal acceptere den omfordeling, er det nødvendigt, at vi kan se, at omfordelingen sker både rigtigt og retfærdigt. Og det kan netop de medarbejdere, vi kalder administrative, levere.

Så kære sjællandske vælgere: Stol ikke på de politikere, der på et umodent og billigt grundlag kræver besparelser på ’administrationen’. Vi bør i stedet forbedre, forny og modernisere vores velfærd, så den i endnu højere grad kan bidrage til at skabe vækst og velstand på Sjælland.

Velfærd Kommunal Politik

Michael Rosenberg - HK fagforening

Michael Rosenberg

Afdelingssektorformand

HK Kommunal Sjælland

Velkommen til min blog.

Her kan du læse om mine holdninger til aktuelle temaer, der berører det kommunale område og arbejdslivet for de ansatte i kommuner og regioner. Du er også meget velkommen til at efterlade en kommentar og give dit besyv med i debatten.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed