23. oktober 2017

Tak for budgettet – men hvem tager ansvaret?

Billede af computer med budget 2018 på skærmen

11. oktober vedtog byrådet Holbæks budget 2018-21. Ærligt og troværdigt, lyder meldingerne. Men der er flere tidsler i budgettet, mener HK Kommunal Sjælland.

I HK Kommunal Sjælland har vi sammen med vores medlemmer noteret os, at et næsten enstemmigt byråd i Holbæk har vedtaget budgettet for den kommende periode.

Et meget ærligt og troværdigt budget har meldingerne lydt, men der er flere små tidsler i det. Velfærden skal fortsat finansieres, og det endda efter års overforbrug og politiske uenigheder i byrådet, som har skadet borgerne, men også arbejdsmiljøet i kommunen. Men flot, at der nu er en vis form for enighed, og vi håber ikke, tidslerne vokser sig alt for store. Dog er administrationskortet traditionen tro endnu en gang trukket. Det på trods af, at der over årene løbende har fundet besparelser sted på det administrative område.

Det kan også undre, at man politisk mener, at der kan findes flere millioner ved decentralisering, idet der netop er centraliseret opgaver over årene og derved sparet millioner i forhold til tidligere politiske beslutninger.

At det samtidig hævdes, at Holbæk Kommune skulle have et administrativt overforbrug, og administrative ansatte ikke udfører opgaver i forhold til kernevelfærden, kan lyde besnærende. Påstanden og ligningen holder dog kun, hvis man fuldstændigt overser, hvad der egentlig gemmer sig bag begrebet administration og ikke læser fakta bag tallene.

Virkeligheden på de kommunale arbejdspladser fortæller en anden historie. Det, vi kalder administration, udgør nemlig en helt uadskillelig del af vores velfærd. Når der er færre administrative ansatte, hvem skal så:

• Give de ledige relevant aktivering eller anvise job?
  • Stille de sociale snydere til ansvar?
  • Miljøtjekke vand, jord og luft?
  • Sikre, at lovgivningerne overholdes, og at borgerne får den nødvendige service og rådgivning?

Vi takker for det ærlige budget, men hvem tager ansvaret? Jeg og mine medlemmer i Holbæk Kommune er sikre på, at det gør de af jer, som bliver valgt til den nye periode. Kan vi så være sikre på, at det sker?

Sporene fra sidste valgperiode siger noget andet. HK Kommunal Sjælland oplever nemlig, at vores medlemmer i Holbæk Kommune er presset på mange fronter. Men især på deres faglighed, opgavevaretagelse og opfyldelsen af servicerammen. De mange besparelser giver utryghed i ansættelsen, og de oplever ikke at blive værdsat. Så vi ser frem til, at de politiske valgte tager ansvaret for de vedtagne serviceforringelser – for eksempel længere svartider og klagesager.

En opfordring herfra skal lyde, at du, som politisk valgt, både før og efter valget gør dig klar på og påtager dig det ansvar at være øverste personaleansvarlige for de administrative ansatte og at sikre deres arbejdsmiljø og arbejdsglæde. Det gælder for alle faggrupper i Holbæk Kommune.

Alle i byrådet ønskes en god valgkamp.

Kommunal Arbejdsmiljø Velfærd Politik

Torben Krutski

28 december 2017 12.04

Ansvar! Det er noget vores "ledere" lægger fra sig, lige så snart at de får muligheden for det, og ellers giver de bare aben videre. Der er ingen der tager ansvar for noget som helst inde på borgen.

I min optik burde der være krav for at de har været på arbejdsmarkedet i min. 10 år før at de kan stille op til et valg, så vi på den måde kan være sikre på at de valgte ved hvad der sker når de vedtager nye ting, som f.eks finansloven!

Torben

Michael Rosenberg - HK fagforening

Michael Rosenberg

Afdelingssektorformand

HK Kommunal Sjælland

Velkommen til min blog.

Her kan du læse om mine holdninger til aktuelle temaer, der berører det kommunale område og arbejdslivet for de ansatte i kommuner og regioner. Du er også meget velkommen til at efterlade en kommentar og give dit besyv med i debatten.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed