Julen står for døren, og hos børn og barnlige sjæle stiger forventningens glæde: Hvad er der i de fine pakker under træet og på træet? Står det til os, skal især et hjerte på årets juletræ ikke pilles ned eller gives væk. Nemlig vores sundhedsvæsen og demokrati. For i denne tid barsler regeringen og Dansk Folkeparti med en sundhedsreform – og især en aflivning af vores politisk valgte regionsråd.

Skulle det styrke vores sundhedsvæsen, at vores sygehuse i Nykøbing F, Næstved, Slagelse, Ringsted og Holbæk samt hospitalerne i Køge og Roskilde styres af statslige embedsmænd i København og opkomlinge fra erhvervslivet?

Nej, bestemt ikke, siger landets førende sundhedseksperter. Også fra HK Kommunal Sjælland og Dansk Lægesekretærforening Region Sjælland siger vi nej tak, ligesom vi ved, at repræsentanterne for sygeplejersker, læger og sosu’er på vores sjællandske sygehuse siger nej tak.

Mange borgere på Sjælland kan med rette spørge, om ikke det er ganske lige meget, hvordan vores sygehuse bliver styret – bare de fungerer til gavn for vores sundhed og behandling. Nej, det er bestemt ikke lige meget. Vi mener, det er afgørende for et velfungerende sygehusvæsen, at ansvaret ligger hos lokale politikere, der lokalt skal have ansvar for, om der fx er ambulancer nok på Lolland. Eller for de sjællandske patienter, der har fået forkert medicinering, og de cancerramte sjællændere, der ikke har fået behandling i rette tid.

Borgerne i Guldborgsund, Odsherred eller en hvilken som helst anden del af Region Sjælland vil få umådelig svært ved at nå ind til magthaverne, hvis der er brister i sygehusbehandlingen. Og sundhedspersonalet risikerer at løbe forgæves i bureaukratiske labyrinter, hvis de vil råbe vagt i gevær over urimelige arbejdsforhold eller tåbelige arbejdsgange, der påvirker patientsikkerheden.

En sådan centralisering af det politiske ansvar vil give en politisk distancering, der kan resultere i en sand bermudatrekant af ansvarsforflygtigelse, bureaukrati og skrivebordspolitik. Og set i lyset af den seneste tids nedskæringer i sundhedsvæsenet i Region Sjælland skal der ikke herske nogen tvivl om, at vi mener, at der er plads til forbedringer. Men regeringens sundhedsreform er ikke løsningen.

I stedet for en dyr, virkelighedsfjern reform med turbulens og nedsat effektivitet til følge, skulle Christiansborg-politikerne sende midlerne ud lokalt og lade Region Sjælland få arbejdsro til at forbedre vores lokale sundhedsvæsen sammen med de lokale medarbejdere, borgere og faglige organisationer. Selvom indpakningen af sundhedsreformen er fin og flot, så håber vi, at politikerne har sat byttemærke på. For det er ikke den julegave, vi har ønsket os.

Se også: Personalet græder, fordi sygehusene mangler hænder