23. oktober 2013

Den svenske model

Hvis man vil have inspiration til at nytænke beskæftigelsesindsatsen i Danmark, kan man med fordel kaste et blik over sundet til svenskerne. Sverige starter indsatsen senest når fyresedlen overrækkes. I Danmark starter vi først, når den opsagte bliver arbejdsløs. I Sverige er der altså hjælp at hente, hvis man vil finde modeller som giver arbejdsstyrken større sikkerhed, større fleksibilitet og langt mere individuel og målrettet hjælp til at komme videre i arbejdslivet, hvis man mister jobbet. Og modellerne nyder opbakning fra alle væsentlige parter: Politikerne, fagforbundene, arbejdsgiverne og arbejdsstyrken.

Kort fortalt findes der en række modeller som henvender sig til forskellige grupper på arbejdsmarkedet: Statslige ansatte, privat ansatte funktionærer og industriansatte samt ansatte ved, hvad der svarer til kommuner og regioner (län). I aftaler mellem de pågældendes fagforbund og arbejdsgiverne, indbetaler arbejdsgiveren et par promiller af lønsummen til et fond, f.eks. 0,3 pct., og dette fonds midler og medarbejdere aktiveres så, når en lønmodtager fyres.

Hvis en privat virksomhed, f.eks et centrallager, skal lukkes eller flyttes til en helt anden del af landet, træder fondet til for at hjælpe de ansatte med at finde nyt arbejde – offentligt som privat. Eller mulighed for at starte egen virksomhed eller forretning. Eller (efter)uddanne sig. Eller helt skifte branche – afhængig af dine individuelle ønsker og muligheder. Og ikke mindst: På meget favorable vilkår, hvilket i praksis ofte er med fuld løn i en længere periode. Og kommer du i et nyt job med lavere løn – så har du i en periode mulighed for at kompenseres for differencen i indkomst, så hele dit liv ikke vendes op og ned, blot fordi du mister dit job og ansættes andet steds til mindre.

En central pointe i modellen er, at indsatsen starter i samme øjeblik fyresedlen udstikkes. Arbejdsgiverne er forpligtet til at melde om fyringerne til fondet. Og i realiteten gør de det ofte før opsigelserne finder sted. For ingen virksomhed synes jo det er sjovt at måtte skille sig af med gode medarbejdere – og vil gerne sikre sig, at deres medarbejdere får al den hjælp og støtte de behøver, for at komme godt videre i arbejdslivet. Der er altså tale om en model, hvor arbejdsgiverne bidrager positivt og aktivt til at mindske generne for de enkelte medarbejdere, som står foran en opsigelse.

Fondsmidlerne i Sverige er ganske betydelige. Det giver en økonomisk sikkerhed, så der økonomisk er noget at stå imod med i krisetider med høj arbejdsløshed. Eller ved meget store fyringsrunder på én gang, når f.eks en stor virksomhed lukker og hele lokalsamfundet står uden arbejdsplads.

Der er åbenlyse fejl og mangler ved den danske beskæftigelsesindsats. Og f.eks viser en helt ny undersøgelse blandt HK’s ledige, at stort set ingen ledige – kun én ud af 10 – kommer i direkte kontakt med en arbejdsgiver med et ledigt job, formidlet af a-kasse eller jobcenter. I HK har vi spurgt de ledige medlemmer, om de fik hjælp af deres arbejdsgiver i forbindelse med opsigelse. Hele 71 procent svarede nej. Vi spurgte dem også hvad der ville styrke deres jobansøgninger. 42 procent mente, at kursustilbud som kunne styrke kompetencerne, kunne bringe dem videre på en hurtigere måde. Men i praksis sker det kun sjældent. Med den svenske model starter den individuelle indsats derimod dag 1 – og går målrettet efter at bringe dig i nyt arbejde, allerede inden din opsigelsesperiode er udløbet. Og for de grupper som pga. alder måske ikke har den store lyst til eller mulighed for at skulle ud på en ny arbejdsplads – dem kan der også findes favorable løsninger for – herunder en de facto tidlig pension, hvis omstændighederne taler for det.

Modellerne varierer lidt fra branche til branche i Sverige – men er grundlæggende bygget over den ovenfor skitserede ramme. Så der er altså solid inspiration at hente for beskæftigelsesminister Mette Frederiksen og for Carsten Kock-udvalget, når man i disse måneder afsøger mulighederne for en reform af det danske beskæftigelsessystem.

I HK er vi ikke i tvivl. En lille justering her og der i det eksisterende danske system, vil ikke løse de udfordringer vi har. Hverken når det gælder tidlig indsats, arbejdsgiveransvar, opkvalificering eller imødegåelse af den demografiske udfordring, Danmark om få år rammes af på arbejdsmarkedet. De mange dygtige medarbejdere på jobcentre og i a-kasser kan bruges langt bedre i jagten på reelle arbejdspladser, og fra HK’s side ser vi frem til efterårets og vinterens drøftelser om fremtidens danske beskæftigelsesindsats.

Mette Kindberg - HK fagforening

Mette Kindberg

Næstformand

HK

Jeg er især optaget af beskæftigelsen og det, vi gør for at hjælpe HK-medlemmer, der mister deres job. Ligestilling er også et af mine store arbejdsområder. Her er jeg især optaget af barsel til mænd og ligeløn.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed