18. november 2013

Tandløst forslag til ligelønslov

Hvad vil regeringen egentlig opnå med forslag til ny ligelønslov ud over at sætte endnu et flueben i regeringsgrundlaget? Åbenbart ikke ret meget.

Tænderne er på forhånd trukket ud af regeringens forslag til ny ligelønslov. Som forslaget ser ud nu, er der desværre ikke udsigt til, at det bliver nævneværdigt lettere at sikre ligeløn for lige arbejde i Danmark. Lovforslagets lave ambitionsniveau bekræfter billedet af, at ligestillingsområdet har det svært i regeringen.

Selv om forslaget indeholder gode elementer, svigter det på helt afgørende punkter.

Især undlader regeringen at stille krav til indholdet af den kønsopdelte lønstatistik. Det overlades til arbejdsgivernes selv at vælge den regnemåde, der passer dem bedst. De kan fx vælge at basere lønstatistikken på et "fortjeneste pr. præsteret time". Regnemåden, der i dag benyttes af Dansk Arbejdsgiverforening og andre arbejdsgivere giver med et kunstgreb en absurd høj timeløn til kvinder, der har været på barsel med løn.

Eksempel på kønsskæv regnemetode

I eksemplet ses der på to personer med den samme løn pr. betalt time.

Den ene person, Søren, har ikke fravær ud over ferie m.v. og har en beregnet fortjeneste pr. præsteret time på 229 kr.

Den anden person, Mette, har 28 uger betalt fravær barslelsorlov og lidt mere ferie, men adskiller sig ikke derudover. alligevel udgør hendes fortjeneste pr. præsteret time 931 kr.

Jo længere betalt orlov, desto højere beregnet fortjeneste pr. præsteret time.

Læs HK's bemærkninger til regeringens lovforslag her.

Omkring 100.000 kvinder holder barselsorlov hvert år, oftest med betalt orlov. Der er ingen tvivl om, at arbejdsgivernes foretrukne regnemåde løfter kvinders gennemsnitlige timelønninger og dermed giver et helt forkert billede af lønforskellene mellem mænd og kvinder.

Det er ikke smart, at lovforslaget på den måde giver modvillige arbejdsgivere lov til at spænde ben for arbejdet for at sikre ligeløn, hvis de har lyst.

Den væsentligst nyskabelse med regeringens lovforslag er, at de virksomheder, der er omfattet af loven, hvert år vil få statistikken ind af brevsprækken fra Danmarks Statistik.

Hermed er det slut med arbejdsgivere, der ikke ved om de er omfattet af loven. Det er i udgangspunktet rigtig godt. Og arbejdsgiveren har mulighed for at få et retvisende billede af lønforholdene på virksomheden.

Men regeringen går kun halvvejen. Selvom lovforslaget lægger op til at styrke samarbejdet om ligeløn på virksomheden har tillidsrepræsentanten ikke krav på at se den retvisende statistik fra Danmarks Statistik medmindre, at arbejdsgiveren vælger at bruge den.

Virksomhederne vil modtage kønsopdelte lønstatistikker fra Danmarks Statistik første gang i 2016 - et år efter valget. Forrige gang der var regeringsskifte, var den nye borgerlige regerings første handling at aflyse de daværende regler for kønsopdelte ligelønsstatistikker. Man kunne frygte, at historien vil gentage sig, hvis Thornings regering taber næste valg.

Så hvad vil regeringen egentlig opnå med forslaget ud over at sætte endnu et flueben i regeringsgrundlaget? Åbenbart ikke ret meget. Jeg frygter, at uligelønnen vil leve godt og trygt også efter vedtagelsen af forslaget.

Ligestilling

Mette Kindberg - HK fagforening

Mette Kindberg

Næstformand

HK

Jeg er især optaget af beskæftigelsen og det, vi gør for at hjælpe HK-medlemmer, der mister deres job. Ligestilling er også et af mine store arbejdsområder. Her er jeg især optaget af barsel til mænd og ligeløn.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed

Tidligere blogindlæg

Bloggere

Opdatér kommentar

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK