28. november 2013

Ligestillingen er ved at forsvinde fra dagsordenen

Regeringens ligestillingspolitik hænger i laser, efter at den har opgivet at gennemføre forslaget om bonus til fædre, som går på barsel, skriver HK’s næstformand Mette Kindberg.

I går forsvandt forslaget om en bonus til fædre, som går på barsel, fra regeringens ligestillingsdagsordenen. Hermed føjer reguleringen af barselsområdet sig til den voksende liste af skibrudte ligestillingstiltag, der var på programmet ved regeringens tiltræden i efteråret 2011: Forbud mod købesex, kvoter for kvinder i bestyrelsen og barsel.

Selvom vi i HK helst havde set et øremærket barsel, ville en barselsbonus have været til gavn for ligestillingen. Barselsbonussen er bedre end sit rygte. Der var mulighed for, at de 3.000 skattefri kroner om måneden ville have fået betydning for forældrenes fordeling af orloven imellem sig og ikke mindst for børnefamiliers økonomi.

Beregninger foretaget af regeringen indikerede, at initiativet ville øge fædre andel af den samlede afholdte barsel med et par procent. Det lyder måske ikke af så meget, men de flere uger til fædrene ville have betydet, at vi i Danmark ville komme på omdrejningshøjde med Norge, som har været et forbillede på ligestillingsområdet.

Nu ser det så ud til, at barselsbonussen er død, og hele indsatsen for at styrke fædres rettigheder i forbindelse med barsel er spillet tilbage til fagbevægelsen. Vi vil selvfølgelig blive ved med at arbejde for at styrke fædres rettigheder i overenskomsterne. Men vi har brug for velvillighed fra det politiske system. Den velvillighed har det også skortet på - senest i foråret.

I forbindelse med overenskomstforhandlingerne på det kommunale område i foråret forsøgte HK Kommunal og HK Stat at komme igennem med en lille ændring af barselsbestemmelserne, der ville have betydet, fædre og mødre altid ville have haft ret til 12 forældreorlovsuger uanset, om begge forældre er ansat på samme overenskomst eller ej. Det ville have kostet stort set ingenting og skab klarhed om mødrenes og ikke mindst fædrenes ret til orlov. Svaret fra Finansministeren var et rungende nej.

Konklusionen er desværre, at regeringens ligestillingspolitik hænger i laser.

Nu mangler regeringen bare at aflyse den kønsopdelte ligelønsstatistik, før målet er fuldt. Og den er for så vidt på vej, fordi regeringen vil tillade virksomhederne, der har lyst, at anvende kønsskæve lønbegreber, der systematisk overdriver kvinders lønninger og skjuler lønforskelle.

Ligestilling

Mette Kindberg - HK fagforening

Mette Kindberg

Næstformand

HK

Jeg er især optaget af beskæftigelsen og det, vi gør for at hjælpe HK-medlemmer, der mister deres job. Ligestilling er også et af mine store arbejdsområder. Her er jeg især optaget af barsel til mænd og ligeløn.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed

Tidligere blogindlæg

Bloggere

Opdatér kommentar

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK