27. februar 2014

Et godt psykisk arbejdsmiljø kræver en modig leder

Hvis medarbejdere skal trives på jobbet, så er et godt psykisk arbejdsmiljø alfa og omega. Derfor er det vigtigt, at alle - både arbejdsgivere og arbejdstagere - bliver opmærksomme på de såkaldte ”positive arbejdsmiljøfaktorer” og samarbejder om at styrke dem.

Positive arbejdsmiljøfaktorer er f.eks. god ledelse, social støtte, indflydelse på egne arbejdsopgaver, udviklingsmuligheder og social kapital. Alle undersøgelser viser, at disse faktorer bidrager til trivsel og personlig udvikling på arbejdet.

Når de positive faktorer findes på en arbejdsplads, så vil medarbejderne føle sig godt tilpas. Man vil ganske enkelt blive mentalt rustet til at håndtere sine arbejdsopgaver. Dels fordi opgaverne giver mening, dels fordi man selv har indflydelse på løsningen af dem - men også fordi, man ganske enkelt oplever et godt samarbejde med kolleger og ledelse. Samtidig er de positive arbejdsmiljøfaktorer med til at modvirke f.eks. stress, udbrændthed og depression.

Så det gælder jo bare om at komme i gang med at arbejde med positive arbejdsmiljøfaktorer. Men hvordan? Hvordan kan man indføre positive arbejdsmiljøfaktorer og derigennem skabe et trygt, sundt og udfordrende arbejdsliv?

Det kræver et langt, sejt træk og hårdt arbejde af alle parter på arbejdspladsen. Men mest af alt kræver det en målrettet ledelse, der har viljen og modet til at skabe rammerne for, at medarbejderne kan og tør give kollegerne social og faglig støtte og opbakning. Indsatsen skal prioriteres højt af både af ledelse og medarbejdere, og så skal parterne have viljen til kulturforandring. Ledelsen skal være lydhør og svare på de spørgsmål, der måtte komme, og den skal turde lede sine medarbejdere. Hvis ikke, er projekt ”Positive miljøfaktorer” svært at søsætte.

Det ville være synd og skam ikke at udnytte de muligheder, der ligger lige for. I 2012 blev der anmeldt 4500 psykiske arbejdsskader – det er 1000 mere end i 2011. Og de tal fortæller mig, at det gør ondt i det psykiske arbejdsmiljø på mange af HK’ernes arbejdspladser. Flere medarbejdere oplever, at de bliver udsat for et urimeligt pres fra ledere og kolleger, og de bliver psykisk påvirket, fordi de føler sig socialt isoleret og uden opbakning fra ledelsen.

Det er der en årsag til: Vi er over en årrække blevet dårligere til at dyrke fællesskabet på arbejdspladsen. Gennem de seneste årtier har der været en tendens til, at medarbejdere i stigende grad er blevet målt og vejet i forhold til deres produktivitet. Og nu er vi nået til et punkt, hvor det ikke længere er sundt – hvor den enkelte presses for at præstere mere og for at yde mere for virksomheden.

I vores higen efter individuel anerkendelse og egne mål, har vi skabt en arbejdskultur, hvor individet er omdrejningspunktet. En kultur, hvor man handler efter det, der kan være nyttigt for én selv, men hvor man glemmer at tænke på, hvad der er bedst for fællesskabet. Derfor er arbejdet med de positive faktorer lige nu vigtigere end nogensinde. Vi skal finde tilbage til fællesskabet på arbejdspladsen for alene derigennem, kan vi styrke det psykiske arbejdsmiljø og sikre et godt arbejdsliv for os alle i fremtiden.

Arbejdsmiljø Konflikter

Mette Kindberg - HK fagforening

Mette Kindberg

Næstformand

HK

Jeg er især optaget af beskæftigelsen og det, vi gør for at hjælpe HK-medlemmer, der mister deres job. Ligestilling er også et af mine store arbejdsområder. Her er jeg især optaget af barsel til mænd og ligeløn.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed