26. marts 2014

Nyledige hører til hos a-kassen

Staten og de ledige betaler for det danske beskæftigelsessystem. Alligevel mener kommunerne, at de skal bestemme over indsatsen for de ledige, skriver HK’s næstformand Mette Kindberg sammen med Søren Heisel fra 3F og Torben Poulsen fra Metal.

Netop nu sidder regeringen og nærlæser den rapport, som Carsten Koch-udvalget afleverede til beskæftigelsesminister Mette Frederiksen (S) for et par uger siden. Ministeren overvejer, hvordan regeringen kan bruge rapportens anbefalinger til at reformere det danske beskæftigelsessystem, og de kommende måneder vil politiske forhandlinger gå i gang på Christiansborg.

Mange af forslagene i rapporten er gode og rigtige, men ét af dem er vi rigtig kede af: Kommunerne skal via jobcentrene overtage hovedansvaret for beskæftigelsessystemet. Den ledige kan vælge at bruge sin a-kasse, men det er ikke føjet til som en fast del af et reformeret system.

Kommunerne er i modsætning til os glade for forslaget. Som formand for Kommunernes Landsforening (KL), Erik Nielsen, siger på KL’s hjemmeside:

»Der skal være tæt sammenhæng mellem handlemuligheder og finansieringen af både indsatsen og de ydelser, som er alternativet til at være i beskæftigelse«.

Med andre ord: Den, der betaler orkestret, bestemmer, hvad der skal spilles.

Kommunerne betaler ikke

Men argumentet holder ikke. Kommunernes påstand om, at det økonomiske ansvar alene påhviler kommunerne, er i bedste fald voldsomt overdrevet. I værste fald lodret forkert og taler mod bedre vidende.

Det er hverken den enkelte kommune eller kommunerne som helhed, der finansierer udgifterne til dagpenge og aktivering for de forsikrede ledige. Det gør derimod staten i en kombination af refusionsordning, bloktilskud og et særligt beskæftigelsestilskud. Og så skæpper medlemmerne af a-kasserne også betydeligt i den kasse, der betaler for systemet.

Regnestykket ser således ud: Udgifter til dagpenge forventes i 2014 at udgøre 17,7 milliarder kroner. Af dem betaler medlemmerne af a-kasserne 8,2 milliarder kroner svarende til 47 procent. Resten betaler staten.

Kommunerne behøver ikke gribe i lommen uanset hvor skidt, det måtte gå. Og heldigvis for det – ansvaret for udsving i ledighedsstatistikken påhviler nemlig ikke kommunerne alene; de fleste kender nok Detroits skæbne efter bilindustriens voldsomme nedtur i USA. Eller tænk, hvis borgerne i Kerteminde fuldt ud skulle have båret de økonomiske konsekvenser af lukningen af Lindø-værftet. Ingen ønsker at enkelte kommuner kan gå bankerot, blot fordi ledigheden bliver høj i isolerede geografiske områder.

Brug a-kasserne

Kommunernes budgetsikkerhed betyder altså, at de må frasige sig argumentet om, at de betaler orkestret. Tværtimod er kommunerne – ligesom a-kasserne – administratorer: Vi administrerer statens midler på beskæftigelsesområdet og administrationen omfatter udbetaling, rådighedsvurdering, vejledning og aktivering. Staten har det overordnede ansvar.

Der er ikke brug for at give hverken kommuner eller a-kasser det politiske eneansvar for det danske beskæftigelsessystem. Der er brug for at dele det på en intelligent måde til gavn for de mennesker, der har været så uheldige at miste deres arbejde.

A-kasserne er dygtige til at tage imod de ledige de første seks måneder af ledighedsperioden. Mange kommer hurtigt i arbejde igen med hjælp fra folk, der har kendskab til den lediges branche og fag. Og det har de ansatte i a-kassen.

Jobcentrene har andre kompetencer: De kan tage hånd om de mennesker, der risikerer langtidsledighed og lignende. Alt sammen tiltag, der sættes ind efter seks måneders ledighed. Så hvis kommunerne ønsker at overtage hele ansvaret og dermed a-kassernes opgaver, vil ressourcerne blive taget fra de ledige, der har brug for mest hjælp – de, der risikerer at ende i langvarig ledighed. Der er også risiko for, at der i en ressourceknap situation bliver taget penge fra børnepasning og ældrepleje for at løfte den opgave, som a-kasserne tager sig af i dag.

Kommunerne har ikke betalt orkestret. De har heller ikke kendskab til hele repertoiret. Men de insisterer alligevel på at svinge taktstokken under hele koncerten.

Det kan vi som a-kasser og fagforbund ikke gå med til. Det er vores ledige medlemmer, det handler om.

Dette indlæg har været bragt i Dagbladet Information.

Ledig Politik Stemmer fra jobkøen

Paul Thomsen

29 marts 2014 23.29

Det er 100% at foretrække at A-kassen får en større indflydelse på det der skal foregå for den ledige i forhold til arbejdsmarkedet. Kommunerne skal ikke have noget som helst at gøre med den ledige undtaget når det gælder bistandshjælp.
HK er for den ledige og kommunerne er for det der ligger udenfor det der har at gøre med ledighed.
Sygedagpenge i forbindelse med ledighed burde også foregå via HK. . Jeg gentager: Alt der har at gøre med ledighed bør foregå via HK.

Boet efter Kristine Marie S. Haurdahl

27 marts 2014 16.56

Okay, det er jeg så ikke enig i. HK skal ikke rutte med mig ' som et medlem'...så vil jeg hellere behandles som en 'borger' på Jobcentret. Og at HK hverken som A-kasse eller fagforening kan gå med 'til det' - det er da en stor misforståelse. Jeg er en stor tilhænger af at lade de ledige selv vælge...så kan vi se, om A-kasserne er så uundværlige, som de gerne vil give udtryk for.

Selvfølgelig har jobcentrene ikke indblik i alle muligheder for ledige...men der findes jo faktisk jobcentre, der er mere proaktive, udviklingsparate og fremtidsorienterede end A-kasserne kan mestre.

Mette Kindberg - HK fagforening

Mette Kindberg

Næstformand

HK

Jeg er især optaget af beskæftigelsen og det, vi gør for at hjælpe HK-medlemmer, der mister deres job. Ligestilling er også et af mine store arbejdsområder. Her er jeg især optaget af barsel til mænd og ligeløn.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed

Tidligere blogindlæg

Bloggere

Opdatér kommentar

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK