04. november 2014

Godt forslag - men intet flertal

Godt forslag på dagpengeområdet stemt ned i Folketinget.

Enhedslisten, SF og Dansk Folkeparti stemmer i dag i Folketinget for Enhedslistens forslag om at halvere den tid, ledige skal bruge for at genoptjene retten til dagpenge.

Forslaget er godt og et forsøg på at hjælpe de tusindvis af danskere, der er faldet ud af dagpengesystemet - og de tusindvis, der vil falde ud i årene, der kommer, hvis ikke noget ændres.

Sad jeg i Folketinget, ville jeg også have stemt ja.

Desværre er der ikke flertal for forslaget, og derfor kæmper vi i HK videre for et trygt dagpengesystem, som vil give menneskelig og materiel tryghed til dem, der er så uheldige at miste deres arbejde.

HK ønsker, et dagpengesystem, hvor det er muligt for alle lønmodtagere at forsikre sig. Det skal kunne rumme alle ansættelsesformer, og det skal kunne rumme ansættelser uden for landets grænser.

Uanset om du er ansat i en tidsbegrænset stilling, i en deltidsstilling eller som vikar, skal du kunne forsikre dig i det danske dagpengesystem. Og bliver du i kortere eller længere perioder ansat i udlandet, så gælder det samme: Det danske dagpengesystem kan rumme dig.

I dag er det sådan, at hver fjerde på arbejdsmarkedet arbejder på deltid. Hver tiende arbejder på en midlertidig kontrakt. For dem gælder det, at de har svært ved på blot to år at skrabe ét års fuldtidsarbejde sammen, som er kravet for at genoptjene dagpengene.

Men hvis vi halverer kravet, har de en chance. Hvis vi halverer kravet, kan de lettere blive genomfattet forsikringsrettighederne i det danske dagpengesystem.

Blandt HK’s medlemmer, som har mistet retten til dagpenge, er kun hver fjerde i job, uddannelse eller seniorjob. Størsteparten er meget langt fra dagpengesystemet og endnu længere fra arbejdsmarkedet.

Det økonomiske råd har foretaget beregninger som viser, at det vil koste mindre end 400 millioner kroner at halvere genoptjeningskravet. Jeg synes, det er dét værd, når man tænker på, hvad det betyder for mennesker i en svær situation. Og hvad det betyder for Danmark.

I dag har Enhedslisten, Dansk Folkeparti og SF vist, at der findes en vilje. Desværre findes der endnu ikke et flertal.

Så i HK kæmper vi videre.

Mister du retten til dagpenge A-kasse Politik

Jonas Viggo Thobias Andreasen

04 november 2014 17.00

Ja det er meget påklageligt og uforståeligt at S har bind for øjene og ikke kan se nødvendigheden og at det bedste er at gøre det lettere at igen optjene til dagpenge. Fordele er jo bl.a. mere optimisme og håb for folk, der skaber mere forbrug og vil holde hjulene mere igang, men det kan de ikke se.

De var jo ellers i mod forringelserne før valget, men på trods af at de har haft magten i 3 år ikke har har lavet andet end midlertidige
og uholdbare løsninger med en nedsat arbejdsmarkedsydelse.

Det andet problem er at det med at gøre folk fattigere heller ikke hjælper dem hurtigere til at finde beskæftigelse.

Mette Kindberg - HK fagforening

Mette Kindberg

Næstformand

HK

Jeg er især optaget af beskæftigelsen og det, vi gør for at hjælpe HK-medlemmer, der mister deres job. Ligestilling er også et af mine store arbejdsområder. Her er jeg især optaget af barsel til mænd og ligeløn.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed