13. november 2014

Der er stadig brug for en dagpengeløsning

Finanslovsaftalen for 2015 lægger en redningsplanke ud for de tusindvis af mennesker, der har mistet retten til dagpenge, og det er vi glade for i HK. Men der er stadig brug for en langsigtet løsning, der kan give danskerne trygheden tilbage.

Næsten 50.000 danskere er faldet ud af dagpengesystemet. De første er faldet ud til ingen indtægt. Eller til kontanthjælp.

Mere end én gang har regeringen lagt en redningsplanke ud i form af særlige arbejdsmarkeds- og uddannelsesydelser. Men fra oktober i år er alt trukket væk. Tilbage er kontanthjælp. Eller ingenting.

Derfor har vi i HK længe og højt råbt om, at der måtte findes en løsning. Op mod 50.000 mennesker er de foreløbige ofre for dagpengereformen fra 2010, der, midt i en global økonomisk krise, halverede dagpengeperioden og fordoblede kravet til at genoptjene retten til dagpenge.

De mennesker kan vi ikke lukke øjnene for.

Regeringen har lovet en gennemgribende reform af hele beskæftigelsessystemet, og det er en god ting. En nødvendig ting. Men en reform lader vente på sig.

Det gør huslejen, behov for vintertøj til børnene og betaling af købmandsregningen ikke.

Derfor er der grund til at glæde sig over, at regeringen og partierne bag finanslovsaftalen lægger endnu en redningsplanke, der sikrer, at ingen falder ud til en tilværelse helt uden forsørgelse.

Til gengæld har jeg svært ved at forstå, hvorfor redningsplanken lægges i kontanthjælpssystemet – for her mister de ledige kontakten til arbejdsmarkedet og beskæftigelsesindsatsen.

Derfor bliver vi i HK ved med at arbejde for at skabe et nyt dagpengesystem, som er trygt, fordi det giver en økonomisk tryghed til dem, der har mistet deres arbejde. Og som er effektivt, fordi det forbereder og uddanner danskerne til fremtidens arbejdspladser.

Vi kvitterer for, at finanslovsaftalen vil tage hånd om mennesker i en svær og presset situation. Men vi ser samtidig frem til en beskæftigelsesreform.

For der er fortsat brug for en langsigtet dagpengeløsning, der kan bringe trygheden tilbage.

Politik

Hanne Frederiksen

13 november 2014 14.24

Kære Mette Kindberg.

Jeg er rigtigt glad for at høre at både du og HK vil gøre en stor indsats på dagpengeområdet. Det er super vigtigt at vi får sat genoptjeningsretten ned på et halvt år igen, samt at vi kæmper for at ingen står uden forsørgelse, når de falder ud af dagpengesystemet, uanset om de er gift, har hus eller lignende.

Jeg håber det lykkedes. Jeg er klar over at SF og EL har et program på finansloven med dette indhold. Håber det bliver gennemført.

Men vi skal også kæmpe for det fremover, for finansloven gælde vel kun et år frem. Så er den gal igen.

Fuld opbakning fra min side til dette område.

M.v.h.
Hanne Frederiksen.

Mette Kindberg - HK fagforening

Mette Kindberg

Næstformand

HK

Jeg er især optaget af beskæftigelsen og det, vi gør for at hjælpe HK-medlemmer, der mister deres job. Ligestilling er også et af mine store arbejdsområder. Her er jeg især optaget af barsel til mænd og ligeløn.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed