28. maj 2015

Danskerne skal ikke dø af stress

Stress fik Dorthe ned med nakken. Den oplevelse mener vi, at så få danskere som muligt skal opleve. Derfor skærer jeg lige ud i pap, hvordan vi vil forbedre det psykiske arbejdsmiljø.

HK'erne og jeg er enige om, at et godt psykisk arbejdsmiljø er afgørende for, at vi kan blive på arbejdsmarkedet i mange år og have det godt samtidig.

"Der var hele tiden noget nyt, vi skulle forholde os til og sætte os ind i. Samtidig havde jeg rigtig svært ved at sige nej til opgaver. Jeg ville bare gerne have, at alle andre havde det godt – så skulle jeg nok tage læsset". Sådan beskriver 47-årige Dorthe fra Kolding sin hverdag før januar 2014. Da brød hun sammen på jobbet.

Dorthe lå søvnløs om natten og ofte græd hun uden nogen umiddelbar grund. Det var der, det gik op for hende, at hun trak et større læs, end hun og hendes krop kunne holde til. I august 2014 begyndte symptomerne på stress at blive værre og mere fysiske. Hun kunne pludselig ikke mærke den ene side af kroppen og blev indlagt og undersøgt for både parkinson og sclerose. Men hun blev sendt hjem med uforrettet sag.

Først da Dorthe røg på sygehuset i november efter at være vågnet med krampe og voldsom hjertebanken og mistanke om en blodprop, nævnte lægerne første gang ordet "stress". Brikkerne faldt så småt på plads for Dorthe, og hun blev sygemeldt.

Dorthe er et godt eksempel på, hvor langt mange af os kan presses, før vi og vores omgivelser erkender, at der er noget galt. Mange af os tror måske bare, vi har influenza eller tænker, "det går over". Men hvis vi ikke fjerne problemets rod vil det, som ukrudt, komme tilbage igen. Og det er klart for alle, at det jo ikke er Dorthe, der er problemet. Vi kan ikke fjerne stress ved at behandle dem, der bliver syge.

Vi mener, der er tre led i arbejdet med stress. Vi skal først og fremmest sikre, at stress ikke skyldes uvidenhed på arbejdspladsen blandt chefer og medarbejdere. De færreste ledere er interesseret i stressede ansatte. Det er dyrt for dem og for samfundet. Derfor er det første skridt i løsningen af problemet rådgivning til offentlige og private virksomheder om, hvordan de skaber et bedre arbejdsmiljø.

Men vi ved også, at regler ikke automatisk bliver overholdt. På meget kort sigt kan der være penge at spare for virksomheder ved at se bort fra problemer med arbejdsmiljøet. De sender de udbrændte medarbejdere videre. Men det er ikke i orden. Derfor skal det andet skridt være, at Arbejdstilsynets kontrol med det psykiske arbejdsmiljø øges.

Det tredje skridt i skabelsen af et bedre arbejdsmiljø er en god, gennemarbejdet og systematisk behandling af stress, når ulykken er ude. Dorthe blev undersøgt for sclerose og parkinson. Forestil dig angsten ved at vågne kold og svedig midt om natten med krampe og hjertebanken. Du tror du har fået en blodprop. Du tror du skal dø. Du tænker, "nu er det nu". "Det var så det". Det skal ingen danskere opleve uden grund. Derfor skal vi have en stresspakke, der bygger på gennemarbejdet registrering og undersøgelse af problemet - stress.

HK opfordrer derfor folketingspolitikerne til at arbejde for:

• Målrettet hjælp og behandling til stressramte og registrering af, hvorfor og hvor mange der bliver ramt af stress.
  • Bedre lovgivning og myndighedskontrol med det psykiske arbejdsmiljø.
  • Rådgivning til offentlige og private virksomheder om, hvordan de skaber et bedre arbejdsmiljø.

Fakta om Stress

300.000 danskere lider af alvorlig stress.

500.000 danskere føler sig udbrændte på jobbet.

Stress giver 30.000 hospitalsindlæggelser om året.

Stress resulterer i 3000 førtidspensioner om året.

1400 danskere dør hvert år af stress.

I Danmark koster stress 14 mia. kr. om året.

Ubehandlet stress udløser over halvdelen af alle depressioner og angstlidelser.

Kilde:
Avisen.dk
Stressforeningen.dk

Mette Kindberg - HK fagforening

Mette Kindberg

Næstformand

HK

Jeg er især optaget af beskæftigelsen og det, vi gør for at hjælpe HK-medlemmer, der mister deres job. Ligestilling er også et af mine store arbejdsområder. Her er jeg især optaget af barsel til mænd og ligeløn.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed