02. juni 2015

Det skal være lettere at få dagpenge i Danmark

Anne-Charlotte fra Søborg beskriver livet på arbejdsmarkedsydelse i Danmark sådan her: ”Jeg er mest af alt bange. Jeg ryger snart ud over kanten. Jeg har hutlet mig igennem tilværelsen. De sidste 3½ år har jeg opbrugt min dagpengeret på beskæftigelse uden løn og på meningsløs aktivering”.

Anne er blevet kaldt doven af politikerne, og hun er blevet skubbet rundt af kommunen. Og Anne har ikke opsparet en eneste times dagpengeret, selvom hun har arbejdet 2 år og 24 uger, mens hun var på dagpenge.

Hun har været arbejdet 8 uger på kontoret i en idrætsforening.

Hun har arbejdet et helt år på Herlev Hospital.

Hun arbejdet 8 uger ved en akupunktør.

Hun har været smørrebrødsjomfru i 5 måneder.

Hun har arbejdet 8 uger i Netto.

Hun har gjort rent i 7 måneder i Gladsaxe Kommune.

Alt sammen praktik, løntilskud og jobrotation. For Anne har det været 2 år og 24 uger med usikkerhed, uvished og udnyttelse. På Herlev hospital skulle hun presse sin leder til at indrømme, at hun ikke havde penge til at ansætte hende, da hendes løntilskud udløb efter et år. I Gladsaxe kommune fortalte de Anne, at hun var vikar. Først da hun senere nærlæste sin kontrakt fandt hun ud af, at hun faktisk var i jobrotation og ikke optjente en eneste times dagpenge. Til gengæld fik Gladsaxe Kommune ca. 17.000 kr i tilskud fra staten om måneden.

Vi har så mange ordninger i Danmark, der bygger på gode intentioner. Flere danskere har også fået gode oplevelser ud af det. Men alt for mange er som Anne blevet skubbet rundt i systemet og nedgjort. De er blevet udnyttet, også af de kommuner, der selv har sendt dem i løntilskud eller jobrotation.

I mere end tre år har Anne frem for alt været usikker. Da hun stod helt alene i lugten af klor og gjorde rent i gangene på Gladsaxe Kommune var hun usikker på, hvad der skulle ske. Da hun sad i et storrumskontor på Herlev hospital med larmen fra tastaturer, telefoner og kolleger med fast ansættelse omkring sig, vidste hun ikke, hvor hun var om to måneder. Det er en usikkerhed, du ikke kan sætte dig ind i, hvis du ikke har prøvet det.

Vi skal vende den her bøtte rundt. De her mennesker, der er presset helt ud af et normalt arbejdsliv, skal ovenpå igen.

For hver eneste af de dage Anne arbejder skal hun have fire dages dagpengeret. I HK siger vi væk med genoptjeningskravet på et helt år. Vikariater og jobrotation skal ikke bare kunne betale sig for Gladsaxe Kommune. De skal også kunne betale sig for Anne.

Dagpenge skal ikke kun være en ydelse til de rige og de bedst stillede.

Bliver det ikke dyrt? Spørger nogen. Nej. Det bliver billigere for Danmark. For i Danmark er vi meget bedre til at få Anne og hendes kolleger i job gennem dagpengesystemet, end når de er faldet ud. Det ved vi. Det er i deres A-kasse, de mødes med en målrettet indsats, der er tilpasset deres kvaliteter. Når Anne får tryghed i sin ansættelse, får hun det godt, og når Anne har det godt, får hendes familie det også bedre. Og vi ved statistisk, at når Anne er i arbejde, er der også større sandsynlighed for, at hendes børn vil være det. På den måde er et retfærdigt dagpengesystem en rigtig god langtidsinvestering.

Anne har selv betalt til sin A-kasse siden 1980’erne. Det er en forsikring hun har tegnet.

Brænder dit hus, mister du alt du ejer. Du står i sodlugten med de forkullede rester af et helt liv i hænderne. Du kigger på de sorte potteskår fra det kaffestel din oldemor fik til sit bryllup. Du kommer til at træde på resterne af det puslebord, din datter lå på i hendes første år. Men du kan få et nyt liv, fordi du er forsikret. Du kan komme videre. På samme måde er dagpengene din forsikring mod ledighed. Du mister noget, når dine kolleger og din professionelle identitet forsvinder. Og det er dagpengene, der skal få dig ovenpå igen.

En dagpengeløsning står for os over alt andet. Vi vil kæmpe for et nyt dagpengesystem på Folkemødet, og vi vil kæmpe for et nyt dagpengesystem efter Folkemødet. Vi vil kæmpe for et nyt dagpengesystem til politikerne laver en fair løsning.

Læs hele Anne-Charlotte Rathjes historie her

A-kasse Ledige

Mette Kindberg - HK fagforening

Mette Kindberg

Næstformand

HK

Jeg er især optaget af beskæftigelsen og det, vi gør for at hjælpe HK-medlemmer, der mister deres job. Ligestilling er også et af mine store arbejdsområder. Her er jeg især optaget af barsel til mænd og ligeløn.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed