02. oktober 2015

Finanslov og udflytning sætter arbejdsmiljøet i fare

Det psykiske arbejdsmiljø på de danske arbejdspladser vil bliver den helt store taber, når regeringen med finanslovsforslaget for 2016 vælger at overse alle de politiske aftaler, der blev lavet på arbejdsmiljøområdet i foråret. Finanslovsforslaget for 2016 betyder derfor i sidste ende at Arbejdstilsynets mulighed for bl.a. at føre tilsyn med det psykiske arbejdsmiljø bliver yderligere forringet.

Jeg mener at det er vigtig at regeringen forstår, at et godt psykisk arbejdsmiljø på arbejdspladserne, har stor betydning for medarbejdernes produktivitet og kvaliteten i opgaveløsningen. Og i sidste ende har det betydning for virksomhedernes vækstpotentiale og Danmarks konkurrenceevne.

Regeringen har valgt at skære og omprioriterer på bevillingen på 77 mio. kr. fra Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse. Bevillingen var målrettet videreførelse af Arbejdstilsynets særlige tilsynsindsatser inden for nedslidningstruede brancher, målrettet tilsynsindsats i forhold til psykisk arbejdsmiljø samt gennemførelse af handlingsplan mod ulykker i bygge- og anlægsbranchen.

Derudover har de valgt, at rulle en række andre tiltag på arbejdsmiljøområdet tilbage, der blev besluttet i en politisk aftale i februar 2015. Det eneste hvor regeringen har valgt at prioritere er finansieringen til Center for Nanosikkerhed over en treårig periode

Uro i behandlingen af arbejdsskader

I regeringens oplæg vedrørende ”Bedre Balance – statslige arbejdspladser tættere på borgerne og virksomhederne” ønsker regerinen at overflytte alle konkrete sagsbehandlingsopgaver vedrørende personskader til ATP eller Udbetaling Danmark’s ansvarsområde. Jeg mener det er vigtig, at slå fast, at selvom kvaliteten og effektiviteten i behandlingen af arbejdsskadesager har været meget problematiseret over de seneste år, så er løsningen ikke, at skabe endnu mere turbulens og usikkerhed på området.

Der er behov for stabilitet og arbejdsro, så man kan få gjort kål på de bunke af arbejdsskadesager der har hobet sig op. Det skylder vi de mennesker, der har været udsat for en arbejdsskade og som venter på at få afsluttet deres sag og komme videre med deres liv. Jeg mener, at en flytning af styrelsen vil få store konsekvenser for sagsbehandlingstiden, effektiviteten og ikke mindst kvaliteten i de afgørelser der træffes.

Er det i orden at flytte myndighedsafgørelser til Udbetaling Danmark og ATP?

Regeringen kan selv flytte rundt på styrelserne. Regeringen kan imidlertid ikke overflytte myndighed fra en statslig virksomhed til en ikke-statslig virksomhed uden Folketingets godkendelse.

Er der flertal for at flytte myndigheden væk fra statens område, bliver det sådan. Men, er det en god ide?

Jeg synes der er stor forskel på at administrere udbetaling af lovbundne ydelser, så som folkepension og boligydelse, til at håndtere de komplicerede skønsmæssige juridiske afgørelser i arbejdsskadesagerne.

Det vigtige er altid, at den enkelte borger har 100 procent tillid til, at afgørelser træffes på et neutralt og gennemskueligt grundlag. At det altid er en retfærdig afgørelse.

Når styrelser og kommuner træffer afgørelser har vi tillid til at de til enhver tid er upartiske og objektive.

Vælger folketinget at flytte myndighedsudøvelsen over til Udbetaling Danmark og ATP, er der tale om en nyskabelse. Myndighedsafgørelser med et skønsmæssigt indhold, flyttes væk fra myndighederne.

Jeg har ikke mistilid til de gode intentioner hos både ATP og i Udbetaling Danmark, og jeg har fuld tillid til, at de kan håndtere de forvaltningsopgaver de varetager i øjeblikket. Men de er altså ikke statslige virksomheder, med den forventning vi har til deres virke.

Og jeg synes ikke vi har brug for at eksperimentere med borgernes tillid til myndighedernes afgørelser.
Arbejdsmiljø Arbejdsmiljø Arbejdsmiljørepræsentant Arbejdsskade Politik

Mette Kindberg - HK fagforening

Mette Kindberg

Næstformand

HK

Jeg er især optaget af beskæftigelsen og det, vi gør for at hjælpe HK-medlemmer, der mister deres job. Ligestilling er også et af mine store arbejdsområder. Her er jeg især optaget af barsel til mænd og ligeløn.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed