20. oktober 2015

Regeringen vil have børnefamilier på fuld tid

Lykken er at bage en lækker kage til høstfesten i daginstitutionen, og at hente ens små poder kl. 14 hver dag for at gå på legepladsen, i skoven eller en tur til vandet. Det kan man på deltid. Og det er drømmen for mange børnefamilier. Ca. sådan bliver det i hvert fald fremstillet i dagens interview med beskæftigelsesminister Jørn Neergaard og børne- og ungeminister Ellen Trane Nørby i Berlingske. Men sandheden er, at op mod hver femte HK’er gerne vil arbejde mere – men ikke kan få lov til det. De må simpelthen ikke få flere timer, og de kan ikke få deres børn passet i daginstitutionerne. De er på ufrivillig deltid.

Regeringen har i dag meldt ud i Berlingske, at de ønsker, at børnefamilier på deltid tager arbejde på fuld tid. Det vil mange forældre gerne – ja faktisk hver femte i HK. Men i flere brancher er der kun deltidsstillinger at få.

En af de HK-brancher, hvor vi især oplever problematikken, er i handelsbranchen. I flere supermarkeder ser vi ofte, at der hellere arbejder 10 personer på deltid fremfor 5 på fuldtid. Det skyldes, at arbejdsgiverne mener, at det giver mere fleksibilitet: De kan eksempelvis have lange åbningstider uden at skulle bekymre sig om hviletid.

Men virkeligheden er, at opslog arbejdsgiverne i stedet fuldtidsstillinger, ville de blive besat.

Det er godt at se, at regeringen i dagens artikel anerkender, at vi har et arbejdsmarked som ikke længere er et 8-16 arbejdsmarked, men et arbejdsmarked med udvidet åbningstider – i både butikker, i borgerservice, på biblioteker og mange andre steder.

Men desværre er daginstitutionernes åbningstider ikke fulgt med tiden. Tværtimod. Det betyder at mange HK-medlemmer kæmper for at få det hele til at nå sammen.

Mange HK medlemmer har et job, hvor de ikke bare kan hente børnene og gøre arbejdet færdigt fra hjemme-PC’en om aftenen. En sekretær kan f.eks. ikke ”smutte tidligt”, hvis ikke chefen gør det. Og butiksassistenten kan ikke scanne varerne hjemmefra, når børnene er puttet.

Så hvis regeringen vil have flere børnefamilier til at arbejde på fuld tid, må de få kommunerne til at sørge for, at der bliver stillet pasningstilbud til rådighed på de tidspunkter, hvor forældrene arbejder. Det er nytter ikke at skære ned, som de gør nu og har gjort siden 2008. Daginstitutionerne har fået kortere og kortere åbningstid. I dag er der kun 11 daginstitutioner i Danmark, der har åbent efter kl. 18.

Det er vigtigt for mig at understrege, at HK ikke mener, at børn skal være længere tid i daginstitution. Det er udelukkende et spørgsmål om, at børn skal kunne komme i daginstitution, når far og mor arbejder.

Så hvis regeringen ønsker at få flere børnefamilier til at arbejde på fuld tid, må de få kommunerne til at stille pasningstilbud til rådighed.

Jørn Neergaard foreslår desuden, at børnefamilier kan købe sig til hjælp i hverdagen – for at få klaret de daglige opgaver. Men det har mange af HK’s medlemmer slet ikke råd til. Så det er ikke en mulig løsning.

Som sagt er jeg overordnet glad for meldingen fra regeringens side i dag. Især fordi vi ved, at hvis de danskere, der er på ufrivillig deltid får lov til at arbejde på fuld tid, kunne vi ifølge Danmarks Statistik øge arbejdsudbuddet med 30.000 fuldtidspersoner. Derved kunne vi skaffe noget af den manglende arbejdskraft, som regeringen og arbejdsgiverne efterspørger.
Dagpenge

Mette Kindberg - HK fagforening

Mette Kindberg

Næstformand

HK

Jeg er især optaget af beskæftigelsen og det, vi gør for at hjælpe HK-medlemmer, der mister deres job. Ligestilling er også et af mine store arbejdsområder. Her er jeg især optaget af barsel til mænd og ligeløn.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed