26. oktober 2015

Kongrestale: Lønstatistikken er afgørende for ligestilling

Lønstatistikken er afgørende for ligeløn mellem mænd og kvinder.
(DET TALTE ORD GÆLDER)

Jeg blev fagligt aktiv for 30 år siden. Dengang var jeg, én af de få kvinder på en arbejdsplads med rigtig mange mænd. Jeg var laborant på Nordkraft – her i Aalborg.

Pigerne, blev vi kaldt. Ikke Mette - Karin eller Pia. Nej. Vi blev kaldt pigerne. Dengang anede vi ikke noget om, hvad sidemanden tjente. Det snakkede vi ikke om. Så vi begyndte at indsamle lønsedler hos kollegerne.

Det var skidebesværligt. Og det krævede ofte en del overtalelse. Men vi fandt ud af, at vi i HK fik mindre i løn end dem i SiD. Vi var kvinder - de var mænd. Vi var faglærte – og de ufaglærte. Men med lønsedlerne i hånden ku’ vi kræve lønstigning – og dén FIK vi!

Åbenhed om lønnen betød, at vi kunne lave vores egne lønstatistikker på arbejdspladsen. Statistikkerne blev penge værd for os. Historien her er fra 90’erne. Siden er der heldigvis sket meget: Vi er stadig ikke meget for at fortælle hinanden, hvad vores løn er.

Loven om ligeløn betyder nu, at lønstatistikker er åbne og noget som tillidsrepræsentanterne har krav på at se, hvis bare der er 10 ansatte på en virksomhed. Det er et stort skridt på vejen til at sikre ligeløn nu - og i fremtiden. Men nu vil regeringen slå bremserne i. Regeringen vil simpelthen sløjfe kravet om åbne lønstatistikker.

Det står sort på hvidt i lovkataloget. Det er simpelthen ufatteligt!

Som om lønforskellen på 16 procent mellem mænd og kvinder er væk - det er den ikke. Som om vi ikke har brug for en lov, der kan hjælper os af med uligeløn – for det har vi.

Derfor opfordrer jeg til, at LO sætter alle kræfter ind for at beholde de åbne lønstatistikker. Ellers taber vi ligelønnen på gulvet. I år sætter HK særligt fokus på arbejdsmiljø. Det gør vi, fordi 35.000 hver dag er sygemeldt på grund af stress. 35.000!

Hver eneste dag året rundt. For nogle af dem - udvikler dén stress sig til angst og depression. Angst og depression - sender hvert år - omkring 2000 personer på førtidspension – og ud af arbejdsmarkedet. Det kan vi ikke være bekendt - og vi kan ikke bare stå og se på!

Ingen skal blive syge af at gå på arbejde. Hverken psykisk eller fysisk. Os her i salen vi skal blive bedre til at sidestille det psykiske og det fysiske arbejdsmiljø.

I Danmark har vi rimeligt godt greb om sikkerheden. Det har vi love og tilsyn til. Men det halter med det psykiske arbejdsmiljø. Så meget, at stress nu er blevet en folkesygdom. Og hvem af os kender ikke én - der har været ramt af stress?

Nye generationer - vores børn og børnebørn – skal kunne holde ud at være på arbejdsmarkedet, til de bliver 70. Og så nytter det jo ikke, at regeringen er i gang med at hive tænderne ud på Arbejdstilsynet. Giv dem dog de penge - der skal til - så de kan kontrollere det psykiske arbejdsmiljø!

Jeg mener, at LO må sætte alle ressourcer ind for at bekæmpe de nedskæringer, som regeringen har sat på finansloven. Men arbejdsmarkedets parter har også selv et ansvar og en stor opgave ud over finansloven.

Vi skal finde ud af, hvordan vi kan skabe et arbejdsmarked, hvor færre går ned med stress. For stress kan være nøjagtig så invaliderende som fysisk nedslidning. Og mindst lige så dyrt for samfundet. Vi skal problemet til livs.

Jeg tror på, at vi sammen kan være med til at forebygge stress og dårligt psykisk arbejdsmiljø. Kom nu. Lad os gøre det. Lad os sammen gøre LO’s målprogram for arbejdsmiljø nærværende for medlemmerne. Lad os gøre LO’s målprogram for arbejdsmiljø til den del af deres dagligdag.

Tak for ordet.

Politik

Mette Kindberg - HK fagforening

Mette Kindberg

Næstformand

HK

Jeg er især optaget af beskæftigelsen og det, vi gør for at hjælpe HK-medlemmer, der mister deres job. Ligestilling er også et af mine store arbejdsområder. Her er jeg især optaget af barsel til mænd og ligeløn.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed