30. oktober 2015

10. november: Kvindernes Sidste Arbejdsdag

Jeg blev fagligt aktiv for 30 år siden, da jeg arbejde på Nordkraft i Aalborg. Og det var faktisk netop uligeløn, det handlede om.

Nordkraft var på det tidspunkt en brølende kæmpe midt i centrum af Aalborg. Kedlerne blev fodret med knust kul af et transportbånd, der kørte hen over Nyhavnsgade og ned i kedelhallens sorte gab. Aalborgenserne boede klods op og ned af kraftværket, og når vind og vejr var uheldigt, kunne man se sodpletterne på biler, havemøbler eller i sneen om vinteren.

Tror I lige det var en mandsdomineret arbejdsplads? Jeg var laborant, og mine kolleger og jeg var blandt de ganske få kvinder på værket. Pigerne blev vi kaldt. Ikke Mette, Karin eller Pia. Bare pigerne. Dengang anede vi ikke noget om, hvad sidemanden tjente. Det talte vi ikke om.

Alligevel kunne vi godt fornemme, at vi fik mindre i løn end kollegerne på Nordkraft. Så vi begyndte at indsamle deres lønsedler. Det var skidebesværligt, og det krævede ofte en del overtalelse.

Vi fandt ud af, at vi i HK fik mindre i løn end dem i SiD. Vi var kvinder - de var mænd. Vi var faglærte – og de ufaglærte. Men med lønsedlerne i hånden kunne vi kræve lønstigning – og det fik vi.

Åbenhed om lønnen betød, at vi kunne lave vores egen lønstatistik på arbejdspladsen, og den blev penge værd for os. Historien er fra 90’erne, og siden er der heldigvis sket meget.

Det er ikke fordi, vi er blevet gladere for at tale om vores løn. Tænk over, hvor meget du ved om din kollega. Du ved, hvad hendes børn hedder, og hvad han bruger i kaffen, men ved du også, hvad han eller hun får i løn? Vi er stadig ikke meget for at fortælle hinanden, hvad vores løn er. Men mærk efter i dig selv. Synes du, det er okay, hvis din kollega får mere i løn end dig. Er det helt fair, eller irriterer det dig faktisk?

Loven om ligeløn betyder nu, at lønstatistikker er åbne og noget som tillidsrepræsentanterne har krav på at se, hvis bare der er 10 ansatte på en virksomhed. Det er et stort skridt på vejen til at sikre ligeløn.

Men regeringen vil slå bremserne i. De vil sløjfe kravet om lønstatistikker for virksomheder med under 35 ansatte. Det står sort på hvidt i lovkataloget.

Som om lønforskellen på 16 procent mellem mænd og kvinder er OK. Som om det er så godt, som det bliver. Det er jeg ikke tilfreds med. Vi har brug for en lov, der kan hjælpe os af med uligeløn. Vi skal beholde de åbne lønstatistikker. Ellers taber vi ligelønnen på gulvet.

Politik

Mette Kindberg - HK fagforening

Mette Kindberg

Næstformand

HK

Jeg er især optaget af beskæftigelsen og det, vi gør for at hjælpe HK-medlemmer, der mister deres job. Ligestilling er også et af mine store arbejdsområder. Her er jeg især optaget af barsel til mænd og ligeløn.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed