26. juni 2015

Hold da helt ferie

Kvinde på strand

Ferien er et pusterum fra hverdagen på jobbet og bør ikke forstyrres unødigt undervejs af arbejdsmæssige anliggender – eller af alt for højt arbejdspres i dagene op til, og når du kommer tilbage.

Sommerferien står for døren for de fleste af os. Og den har vi god brug for efter ikke bare en vejrmæssigt trist forsommer, men også en travl og måske til tider presset og stresset hverdag på jobbet. Derfor er det vigtigt at få slappet helt af i nogle uger og tænke på noget helt andet end arbejdet. Men det er desværre ikke altid helt nemt.

Det er efterhånden ikke usædvanligt, at medarbejdere under ferien bliver kontaktet af chefen eller kolleger i arbejdsmæssigt ærinde. Det sker for næsten hver 4. HK’er, viser en undersøgelse fra HK Midt. Andre undersøgelser har vist, at ikke blot ledende medarbejdere, men også menige medarbejdere får et telefonopkald, en sms eller en mail fra arbejdspladsen, mens de holder ferie. Det er noget skidt!

Med mindre firmaet er brændt ned, ramt af oversvømmelse, forretningskritisk it-nedbrud eller andre virkeligt alvorlige hændelser, må alle kunne holde ferie i fred for arbejdspladsen. Det bør såvel chefer som kolleger respektere, ligesom det kan være hensigtsmæssigt at aftale præmisserne for, hvornår en medarbejder må kontaktes, hvis denne har en særlig nøglefunktion. Og så må chefen acceptere, at det er OK at sige nej til at udføre en egentlig arbejdsopgave.

Samtidig må vi selv være disciplinerede nok til ikke at tjekke mails, selvom det kunne være rart at følge lidt med i, hvad der sker på arbejdspladsen, eller at tage forskud på en uendelig lang indbakke, der lurer første dag efter ferien. Men her gælder det om at være den standhaftige ferierende og holde fingrene fra tastaturet.

Ferie skal være et pusterum, hvor den daglige arbejdsdont ikke følger med og kaster skygger over ellers solfyldte fridage. Derfor bør der heller ikke kastes en bunke arbejdsopgaver i hovedet på en medarbejder de sidste par dage før feriestart med krav eller forventning om, at de lige skal klares, inden hun eller han går på ferie. Et totalt tomt skrivebord behøver ikke at være forudsætningen for at gå på ferie. Nogle opgaver kan være mindre hastende og vente til efter ferien. Det kræver blot den rette planlægning og prioritering.

For mange løse ender og opgaver at nå, inden klokken ringer til ferie, kan give akut stress; og en stresset overgang til ferie er et dårligt afsæt for de kommende ugers glæder. I værste fald kan det betyde, at man begynder ferien med at lægge sig syg på grund af et lavt immunforsvar. Og det er ikke særligt sjovt – heller ikke for omgivelserne – at starte ferien med stresshormonerne væltende rundt i kroppen. Ligesom det er ærgerligt, hvis for mange af de første dage af ferien skal bruges til at geare ned og tilpasse sig ferielivet.

På samme måde kan det også være svært at komme i gang igen, når ferien alt for hurtigt er ovre. For ikke at blive stresset efter tilbagevenden fra ferie kan det være en god ide at starte lidt blidt op og tage et par dage ekstra, så onsdag eller torsdag bliver første arbejdsdag efter sommerferien. For ligesom det kan være en fordel at trappe lidt ned op til ferien, kan det være fornuftigt at trappe lidt langsomt op, så der ikke bliver bratte overgange mellem arbejde og ferie.

Under alle omstændigheder er det vigtigt, at du får nydt din velfortjente ferie, hvad enten den foregår under andre himmelstrøg eller i dansk sol og sommer med byger, der går og kommer.

Så hav en god ferie!

Du kan læse mere om gode råd og regler vedrørende ferie her: Alt om din ferie

Ferie Arbejdsmiljø

Peter Raben - HK fagforening

Peter Raben

Næstformand

HK Stat

Jeg arbejder for at sikre statsansatte HK’ere de bedst mulige løn- og arbejdsvilkår og opbygge stærke faglige fællesskaber, så vi sammen kan opnå gode resultater. Arbejdsmiljø, uddannelse og digitalisering er vigtige punkter i min dagsorden. Også udviklingen af den offentlige sektor står mit hjerte nært.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed

Tidligere blogindlæg

Bloggere

Opdatér kommentar

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK