17. marts 2016

Forandringer skal kommunikeres klart

Forandring fryder, men ikke altid! Og slet ikke hvis forandringer på arbejdspladsen ustandseligt står på dagsordenen og håndteres dårligt af ledelsen.

Desværre gribes mange forandringsprocesser klodset an af lederne, der måske nok taler meget om forandringsledelse, men har svært ved i praksis at håndtere forandringer, så medarbejderne oplever dem som konstruktive. Det viser en ny undersøgelse gennemført blandt 800 medlemmer af HK Privat.

Ifølge undersøgelsen oplever næsten halvdelen, at ledelsen ikke har været rigtig god til at kommunikere forandringerne ud til medarbejderne. Især har det været galt med forventningsafstemningen, og der har været uklarhed om rollerne. Hver tredje har ikke fået at vide, hvad forandringen vil betyde for deres arbejde.

Inddragelse af medarbejderne kniber det også med, idet under halvdelen føler, at de har haft mulighed for at påvirke forandringsprocessen. Derfor er det ikke så sært, at hver 3. af de adspurgte har været utrygge ved den forandring, de har været berørt af.

Heller ikke i det offentlige står det for godt til. En undersøgelse gennemført blandt HK'ere i staten og kommunerne viser, at 40 procent ikke har været inddraget i forbindelse med digitalisering, der ofte også betyder forandringer for medarbejderne. Kun hver 3. af de adspurgte følte sig inddraget.

De tilbagevendende forandringer med uklarhed om konsekvenserne og for lidt inddragelse af de berørte medarbejdere sætter sine spor i form af dårlig trivsel og øget stress. Forandringerne medfører nemlig ofte en periode med større arbejdsmængde. Og de kræver tid til at sætte sig ind i ændrede forhold, hvad end det er nye opgaver, værktøj, kolleger, chefer eller arbejdssted.

En given forandring kan opfattes som mere eller mindre fornuftig, men den glider under alle omstændigheder nemmere ned, hvis beslutningen er klart og tydeligt meldt ud. Åbenhed om konsekvenserne og den videre proces samt løbende god kommunikation og inddragelse af medarbejderne er alfa og omega.

Det er egentlig ret enkelt, men forsømmes af alt for mange ledere, der ellers kan hente hjælp i en række anbefalinger fra Arbejdsmiljørådet, der består af repræsentanter for arbejdsgiverorganisationer og faglige organisationer fra både det private og det offentlige. Anbefalingerne om håndtering af forandringer på arbejdspladserne er samlet i et hæfte, der kan findes på Arbejdsmiljørådets hjemmeside: Forandringer

For tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter er det en oplagt mulighed at bruge disse anbefalinger som afsæt for en drøftelse i samarbejdsudvalget eller arbejdsmiljøorganisationen om, hvordan forandringer tackles, hvis de står for døren.

Der burde derfor ikke være nogen undskyldning for ikke at tage forandringsledelse mere alvorligt og sikre, at forandringer i fremtiden håndteres meget bedre og ikke bliver unødvendigt barske. Forandringer bliver nok aldrig lutter fryd, men de bør i alt fald ikke skabe frygt. Tværtimod skal målet være, at alle føler, at det har topprioritet, at forandringer gennemføres så trygt som overhovedet muligt.

Arbejdsmiljø
Peter Raben - HK fagforening

Peter Raben

Næstformand

HK Stat

Jeg arbejder for at sikre statsansatte HK’ere de bedst mulige løn- og arbejdsvilkår og opbygge stærke faglige fællesskaber, så vi sammen kan opnå gode resultater. Arbejdsmiljø, uddannelse og digitalisering er vigtige punkter i min dagsorden. Også udviklingen af den offentlige sektor står mit hjerte nært.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed