24. august 2016

Studenter fortrænger HK’ere

Der er behov for, at politikere og statslige arbejdsgivere i dialog med de studerendes organisationer og fagbevægelsen finder en ordentlig løsning på problematikken om studenterjobs.

"Studierne skal være skruet sammen, så de studerende læser på fuld tid og lærer så meget som muligt," sagde Uddannelses- og forskningsminister Ulla Tørnæs ifølge avisen Information til universitetsrektorerne i foråret. Så er det jo besynderligt, at hendes eget ministerium som omtalt i Information 18. august slår studenterstillinger op på 15 timer ’plusminus’, ligesom i øvrigt mange andre ministerier, styrelser og universiteter gør.

Det presser og stresser de studerende, men det har også en anden bagside. Studenterjobbene overtager ofte opgaver, der ellers er HK-jobs. I nedskæringstider betyder det, at studerende som billig og fleksibel arbejdskraft fortrænger ordinært ansatte medarbejdere, der så mister levebrødet. Det skaber stor frustration og irritation blandt vores medlemmer i HK Stat, der oplever, at balancen mange steder tipper til den forkerte side.

Det er fornuftigt nok, at studerende i mindre omfang har et studiejob, men det skal være foreneligt med et ordentligt studieliv og ikke sende andre ud i arbejdsløshed.

Arbejdsmarked HK-medlemmer

Bloggere