piller

Modelfoto: Colourbox

Flere og flere offentligt ansatte er på piller for at klare arbejdet. Undersøgelser fra både HK Stat og FOA viser, at smertestillende medicin er blevet en nødvendighed for at overleve et hårdt presset arbejdsliv.

En spørgeskemaundersøgelse besvaret af knap 700 medlemmer af HK Stat i foråret 2019 viser, at næsten halvdelen i større eller mindre omfang må ty til smertestillende medicin – 27 procent flere gange om måneden, 11 procent flere gange om ugen og 6 procent hver dag. Årsagen er gener og smerter i forbindelse med jobbet med museskader og stillesiddende arbejde som de væsentligste faktorer, men såvel dårlige arbejdsstillinger som støj i storrumskontorer og dårligt indeklima bærer også en del af skylden. Gener og smerter øges i takt med ansættelsens længde ifølge undersøgelsen.

Læs temaet om nedslidning på jobbet

Udover medicin forsøger en del af de adspurgte ved besøg hos kiropraktor eller fysioterapeut at afhjælpe smerterne, der især giver sig udslag i fysiske gener i nakke, skuldre og ryg. Egentlig hårdt fysisk arbejde er derimod kun i begrænset omfang en medvirkende årsag til nedslidning blandt de statsansatte HK’ere, men spiller til gengæld en stor rolle for mange medlemmer af FOA.

En for nylig offentliggjort undersøgelse med svar fra over 8.000 FOA-medlemmerne viser, at antallet af sosu’er, rengøringsmedarbejdere og pædagogmedhjælpere, der tager hovedpinepiller, antidepressiva eller morfinlignende receptpligtig medicin, på 7 år er steget fra 29 til 42 procent, mens stigningen blandt den øvrige befolkning er gået fra 19 til 26 procent. Og 28 procent af FOA-medlemmerne tager receptpligtig medicin mod smerter i muskler, led og knogler, hvilket kun 17 procent af den øvrige befolkning gør.

Læs på fagbladetfoa.dk: 4 ud af 10 offentligt ansatte tager piller

Både medlemmer af HK Stat og FOA har et større forbrug af smertestillende midler end befolkningen i gennemsnit har. Selv om mange af FOA’s medlemmer har et mere fysisk tungt job end de fleste af HK’erne, er der helt sikkert det fællestræk, at et stort arbejdspres belaster begge grupper både fysisk og psykisk. Mange typer offentlige arbejdspladser er præget og plaget af ensidigt gentaget arbejde i et højt tempo, der ikke bare modvirkes ved strækøvelser eller ved at tage trappen frem for elevatoren.

Der er tillige fra politikere og borgere et forventningspres, der ofte ikke står mål med de givne ressourcer og sætter de enkelte medarbejdere i et dilemma mellem at yde bare nogenlunde høj kvalitet og sikre et forsvarligt arbejdsmiljø. Når der – med den tidligere innovationsministers ord – skal løbes længere på literen, slider det også på helbredet. Der bliver ikke altid tid til de nødvendige pauser eller den rigtige ergonomiske udførelse af arbejdet eller indretning af arbejdsstedet.

At ansættelse i det offentlige er at gå ind til den evige hvile, er en for længst punkteret myte. Tværtimod viser forskellige undersøgelser, at tempoet på offentlige arbejdspladser er rigtig højt. Det fremgår af den for kort tid siden offentliggjorte Rekrutteringsanalyse fra konsulentfirmaet Ballisager, hvor 58 procent af de adspurgte offentlige arbejdspladser vurderer, at arbejdstempoet generelt skrues op, så der bliver mindre plads til personer med nedsat arbejdsevne. Mon ikke opskruet arbejdstempo også er hårdt for mange andre medarbejdere?

I øvrigt svarer også 58 procent af de store private virksomheder, at arbejdstempoet skrues op. Et presset arbejdsliv findes ikke kun på offentlige arbejdspladser. Mere end hvert andet medlem af 3F, hvoraf de fleste er privatansatte, tager smertestillende medicin eller går til behandling for smerter forårsaget af deres nuværende eller tidligere job. Hårdest ramt er dem over 50 år, hvor 2 ud af 3 må ty til smertestillende medicin eller behandling, men også hver 3. af de unge har smerter.

Læs på fagbladet3f.dk: Hver anden 3F'er tager medicin på grund af jobbet

Også hvert andet medlem af Fødevareforbundet NNF tager smertestillende medicin eller har haft behov for behandling for smerter.

Læs på jv.dk: Hveranden NNF'er tager medicin for at klare arbejdsdagen

Uanset fag, branche og arbejdsgiver er det sygt, at så mange ansatte skal klare sig igennem på den måde. Både arbejdsgivere og politikere må påtage sig ansvaret for at få rettet op på tingene. I fagbevægelsen og som tillidsvalgte på arbejdspladserne må vi også sætte mere fokus på dette noget oversete problem og gennem forebyggelse sikre, at piller ikke er forudsætningen for at klare sig igennem arbejdsdagen.