24. marts 2015

Lægesekretærer kan sikre mere patienttid

Der har de seneste uger været en relevant og vigtig debat om, hvordan vi kan sikre mere reel patienttid i det danske sygehusvæsen. Læger og sygeplejersker bekymrer sig med rette over, at de i stigende grad spilder deres tid på registreringer, dokumentation, ufleksible IT-systemer m.m.

Vi har tidligere gjort opmærksom på problemet – for eksempel da Fyens Stiftstidende i foråret 2014 kunne fortælle, at sygeplejerskerne bruger 14,4 millioner timer om året bag skrivebordet, hvilket i øvrigt var en stigning på hele 19% i forhold til 2008.

En af nøglerne til at afhjælpe problemet og bringe sygeplejerskernes administrative timeantal ned er allerede ansat i sygehusvæsenet: Gruppen af dygtige lægesekretærer kunne med fordel varetage og overtage en række af de mere administrative opgaver, der i disse år pålægges både læger og sygeplejersker. Lægesekretærerne har både uddannelse og kompetencer til at aflaste det medicinske personale. De arbejder allerede med håndtering af data, registrering, IT og en række af de øvrige ingredienser i god dokumentation.

Hvis denne omfordeling af opgaver skal fungere i praksis, så kræver det dog, at sekretærernes arbejdsbetingelser forbedres. For de har samme problemer som det medicinske personale med IT-systemer og arbejdsredskaber, der langt fra er optimale. Vi bør derfor investere i lægesekretærernes kompetencer og daglige redskaber, så vi kan aflaste det medicinske personale.

Det er på tide, at vi får omfordelt opgaver og timer på de danske sygehuse, så flere gør mere af det, de er gode til – og uddannede til. Lad læger være læger. Lad sygeplejersker være sygeplejersker. Og lad lægesekretærer være de administrative eksperter, der kan være med til at sikre de medicinske kolleger flere timer der, hvor de gør den største forskel, nemlig ude på stuerne og tæt på patienterne.

Kommunal

Pia Tørving - HK fagforening

Pia Tørving

Sektorformand

HK Kommunal Midt

Som formand for HK Kommunal Midt er det vigtigt for mig at sørge for de bedste arbejds- og uddannelsesvilkår for de kommunalt ansatte på Fyn og i Fredericia.

Jeg ønsker at skabe et sundt og velfungerende offentlig system, hvor medarbejderne kan føle sig hjemme. Min blog vil omhandle emner som jeg finder relevante i den forbindelse.

God læselyst.

Stop med at følge