24. marts 2015

Overenskomster med JA-hatten på

En overenskomst vil som udgangspunkt altid være resultatet af en forhandling – og dermed i en eller anden form et kompromis. Det er det muliges kunst, men også en kamp om interesser, hvor vi hele tiden tager et realistisk blik på, hvad vi opnår på vegne af den part, vi repræsenterer, nemlig arbejdstagerne.

På det kommunale område står vi lige nu dér, hvor resultatet, kompromiset og de nye muligheder er forhandlet færdige, og hvor de er landet på bordet hos vores medlemmer i en urafstemning. Her kan disse på bedste demokratiske vis vende tomlen op eller ned til det overenskomstforlig, der er forhandlet hjem på deres vegne. Den procedure har jeg stor tillid til.

Jeg forestiller mig, at medlemmerne af HK Kommunal vil have JA-hatten på, når de skal vurdere overenskomstforslaget for henholdsvis kommunalt og regionalt ansatte. For vores arbejde med overenskomsten afspejler nemlig på mange, vigtige områder de enorme input, vi tidligt i processen indsamlede hos netop medlemmerne. Vi spurgte på flere forskellige måder og medier ”Hvad er de vigtigste udfordringer for dig og dine kolleger på jobbet lige nu?”. Retur kom der tusindvis af bud på, hvad der aktuelt præger medlemmernes dagsorden, og hvad de gerne så skulle blive en del af OK15-forhandlingerne. Det handlede især om realløn, bedre muligheder for videreuddannelse og kompetenceudvikling, seniorordninger og arbejdet med bedre trivsel på arbejdspladsen.

Her er et bud på nogle af de resultater i OK-forslaget, der matcher medlemmernes input:

Vi har opnået en lønstigning på 5,4% over de næste tre år, hvilket vil betyde en sikring af reallønnen. Vi har sikret, at storken ikke kun kommer forbi med barn og barsel til mor, men at der også er ekstra barsel med løn til nybagte fædre. Vi har opnået muligheder for at styrke det psykiske arbejdsmiljø – på det kommunale område med et rejsehold af eksperter og på det regionale område med muligheden for ekspertbistand. Begge dele kan aktiveres og bringes på banen af arbejdstagere og arbejdsgivere i en organisation. Og vi har, ikke mindst, sikret, at alle medlemmer i både kommuner og regioner kan søge 25.000 kroner om året til kompetencegivende videreuddannelse. Det er en stor fjer i JA-hatten, at vores medlemmer har mulighed for at stå stærkere med nye kompetencer.

Alle disse nye muligheder skal samtidig sættes op imod, at vi på den anden side af forhandlingsbordet havde en arbejdsgiver-part, der naturligvis ikke havde samme dagsorden, men tværtimod ville spole filmen tilbage med krav om forringelser af bl.a. seniorordninger, frokostpauser og vilkår for tillidsrepræsentanter.

Når alt kommer til alt, så er denne fortale for et ja til det aktuelle overenskomstforlig på det kommunale og regionale område kun den ene side af sagen. Den anden er, at jeg er lige så meget fortaler for, at medlemmerne stemmer, uanset om de vælger at krydse af ved JA eller NEJ. For det demokratiske aspekt er helt centralt i vores overenskomstsystem og i den danske model, som overenskomsten er en del af.

Husk, at du kan stemme frem til den 9. april, kl. 12.00 – og at vi har brug for din stemme

Overenskomst

Pia Tørving - HK fagforening

Pia Tørving

Sektorformand

HK Kommunal Midt

Som formand for HK Kommunal Midt er det vigtigt for mig at sørge for de bedste arbejds- og uddannelsesvilkår for de kommunalt ansatte på Fyn og i Fredericia.

Jeg ønsker at skabe et sundt og velfungerende offentlig system, hvor medarbejderne kan føle sig hjemme. Min blog vil omhandle emner som jeg finder relevante i den forbindelse.

God læselyst.

Stop med at følge