20. april 2015

DA-forslag vil skabe flere fattige

Skaber det flere arbejdspladser og får flere i arbejde, hvis vi skærer drastisk i overførselsindkomsterne? Det gør det i Dansk Arbejdsgiverforenings optik, men bestemt ikke i min!

DA’s forslag, som blev præsenteret forleden, vil tværtimod træde på folk, der allerede ligger ned og er ekstremt pressede, fordi de står uden for arbejdsmarkedet. Hvorfor presse dem længere ud med benhårde nedskæringer, der kun skaber flere fattige?

I HK har vi den klare fornemmelse, at danskerne gerne vil arbejde – hvis de nødvendige arbejdspladser er der. Vi har for eksempel en beskæftigelsesprocent, der er blandt de højeste i verden. Vi vil derfor gerne opfordre arbejdsgiverne til at kigge en anelse mere indad og selv komme med positive bud på, hvordan vi laver en jobskabelse, der fastholder og fortsætter den positive udvikling, der i de seneste år har skabt 33.000 nye jobs. Det er for nemt og perspektivløst at kaste om sig med besparelser på ydelserne til grupper, der allerede har mistet fodfæstet på arbejdsmarkedet.

Det bedste eksempel er førtidspensionisterne, hvor Dansk Arbejdsgiverforening ligeledes foreslår en voldsom reduktion af ydelserne. Her vil der virkelig være tale om at skubbe en i forvejen sårbar gruppe i den forkerte retning, nemlig væk fra den integration på arbejdsmarkedet, der er så vigtig for mange i forhold til at fastholde et aktivt liv, selvom ydre omstændigheder har gjort det svært eller umuligt at være en del af arbejdsmarkedet på normale vilkår.

Lad os i stedet holde fast i, at førtidspensionisternes situation hverken er positiv eller selvvalgt, og vi må tro på, at når det kommunale system har vurderet en person til førtidspension, så er alle andre muligheder afprøvet og afklaret.

Vi bør i stedet styrke mulighederne for fleksjobs yderligere, fordi disse genetablerer tilknytningen til arbejdsmarkedet for de borgere, der har en restarbejdsevne. På den måde fastholder samfund og arbejdsplads nogle vigtige ressourcer, og borgeren i fleksjob fastholder en social og faglig berøringsflade, der giver plusser på livskvaliteten.

HK stiller altid op til en debat om, hvordan vi skal indrette vores arbejdsmarked, og hvordan overførselsindkomsterne skal defineres. Har de den rette størrelse? Fungerer ordningerne optimalt? Har kommunerne de rette redskaber, når den enkelte borger skal visiteres?

Vi foretrækker dog en debat på et seriøst grundlag, hvor der ikke drages forkerte slutninger omkring, hvordan man motiverer ledige borgere på overførselsindkomster til at komme i arbejde. Den seriøsitet synes vi mangler i DA’s ”grønthøsterforslag”, der kun vil skabe flere fattige og gøre det endnu sværere for nogle sårbare grupper at komme tættere på arbejdsmarkedet.

Kommunal

Pia Tørving - HK fagforening

Pia Tørving

Sektorformand

HK Kommunal Midt

Som formand for HK Kommunal Midt er det vigtigt for mig at sørge for de bedste arbejds- og uddannelsesvilkår for de kommunalt ansatte på Fyn og i Fredericia.

Jeg ønsker at skabe et sundt og velfungerende offentlig system, hvor medarbejderne kan føle sig hjemme. Min blog vil omhandle emner som jeg finder relevante i den forbindelse.

God læselyst.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed

Tidligere blogindlæg

Bloggere

Opdatér kommentar

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK