01. juni 2015

Til forsvar for regionerne

Borgerlige politikere er igen draget på ideologisk korstog mod regionerne. Og atter med en blind vinkel over for det faktum, at de danske regioner er en både demokratisk funderet og administrativt veldrevet løsning, som eksperter ikke ser alternativer til.

Aktuelt er det De Konservative, der ønsker regionerne afskaffet – til fordel for en såkaldt ”habitmodel”, hvor det er bestyrelser af direktører, forretningsfolk og statslige embedsmænd, der skal lede og administrere det fælles sygehusvæsen. Men ønsker danskerne virkelig et brud med en lang tradition for, at sygehusvæsenet er vigtigt fællesgods, der bør have en demokratisk forankring? Næppe!

Faktum er, at regionsmodellen har vist sig bæredygtig både økonomisk og administrativt. At danskerne – i sammenligning med deltagere og borgere fra 29 andre lande – er blandt de mest tilfredse, når det gælder den behandling, de får på sygehuset. Det viser ny, international undersøgelse. I Norge har man til gengæld haft meget dårlige resultater med en model, der ligner de borgerliges ”habitmodel”. Oppe nordpå udeblev de lovede gevinster, og kvaliteten i sundhed og behandling blev skævvredet.

Det er samtidig værd at bemærke, at regionernes udgifter til administration er i bund, mens produktiviteten er steget betragteligt de senere år. Produktivitetstilvæksten er i regionerne på over 2%, og ventelisterne er rekordlave. Der er desuden planlagt sygehusbyggerier for over 40 milliarder kroner – ud fra den eksisterende struktur med regionerne som central aktør. Vil det være befordrende for sygehusbyggerierne, hvis regionerne ikke længere skulle være en del af denne ligning?

I regionerne søger vi som politikere og folkevalgte hele tiden ud af maskinrummet, så vi har en fornemmelse for dem, det hele handler om, nemlig borgerne. For eksempel havde alle danske regioner i februar 2015 inviteret et stort antal borgere til dialog om vores fælles sundhedsvæsen. I vores region mødtes vi centralt i Lillebæltshallerne, hvor jeg selv havde fornøjelsen af at være ordstyrer i en gruppe, der debatterede, hvor grænserne går i forhold til, hvad sundhedspersonalet kan spørge patienter om, når det gælder livsstil, privatliv og andet, der kan have indflydelse på deres sundhedstilstand. Både i vores gruppe og i de øvrige dialog-grupper kom der forslag og konklusioner på bordet, der kan flyttes direkte fra rundkredsens borgere og ind i et regionalt sygehusvæsen med behov for deres input.

Privatisering er en borgerlig paradedisciplin, men når det gælder sygehusvæsen og regioner, så er det at gamble, som regionsrådsformand Bent Hansen kalder det – og tilføjer: ”Hvis vi skal gamble med sundhedsvæsenet, skal vi have dokumentation for, at det vil være til gavn for borgerne…”

Den dokumentation har vi ikke, og både regionerne og vores fælles sundhedsvæsen er i sandhed for vigtigt til politisk hasardspil!

Kommunal

Pia Tørving - HK fagforening

Pia Tørving

Sektorformand

HK Kommunal Midt

Som formand for HK Kommunal Midt er det vigtigt for mig at sørge for de bedste arbejds- og uddannelsesvilkår for de kommunalt ansatte på Fyn og i Fredericia.

Jeg ønsker at skabe et sundt og velfungerende offentlig system, hvor medarbejderne kan føle sig hjemme. Min blog vil omhandle emner som jeg finder relevante i den forbindelse.

God læselyst.

Stop med at følge