29. juni 2015

Urimelig gabestok

Offentligt ansatte har i mange år stillet op til evalueringer af deres indsats. For selvfølgelig skal også deres arbejde evalueres, måles ud fra professionelle standarder, justeres og tilpasses en virkelighed, hvor krav og forventninger hele tiden udvikler og ændrer sig.

Undersøgelser viser, at de leverer på et højt niveau. At borgerne er godt tilfredse med de offentligt ansatte og har stor tillid til dem. Det er derimod hele det system, som de offentligt ansatte agerer i, som borgerne af og til udtrykker mistillid over for. Tillid til velfærdssystemet er vigtig, og for de fleste af os, er det noget helt selvfølgeligt, at vi lever i et land uden korruption og bestikkelse – og i et land, hvor du ikke kan lokke andre til at give dig indflydelse eller true dig til den.

Selvfølgelig vil der i offentlig forvaltning altid være enkeltsager, hvor borgere føler sig forkert og urimeligt behandlet, selvom reglerne er fulgt til punkt og prikke. De sidder med frustrationer, de har brug for at komme af med. Det kommer de ofte i læserbreve eller når den lokale presse tager bestemte sager op. Hertil kommer den officielle klagemulighed, der altid er i forhold til sager i den offentlige forvaltning.

Det bør være måden at gøre det på frem for at benytte sig af det såkaldte Sorte Register, der er en helt urimelig gabestok, hvor borgere på personligt niveau kan udstille enkelte offentlige medarbejdere eller institutioner. Her udsættes offentligt ansatte for både perfide, personlige og helt urimelige angreb, der går over alle rimelige grænser i tone og stil.

Vi er i Danmark med rette stolte af vores ytringsfrihed, som vi forsvarer ved mange lejligheder. Vi giver plads til mange og forskellige holdninger. Har et offentligt rum, hvor vi lader selv yderligtgående synspunkter komme til – og hvor de heldigvis ofte står alene og afslører sig selv som udemokratiske.
Problemet med de hadefulde angreb fra Det Sorte Register, der i tone og stil er helt under lavmålet, er, at de inspirerer til mere had, og flytter grænserne for, hvor langt man kan gå i sin kritik og i sine kritiske ytringer.

Der bør være mulighed for at stoppe Det Sorte Registers hadefulde platform, der uden tvivl kun mindsker afstanden mellem hadefulde ord og hadefuld handling. Og hvor urimeligt er det ikke, hvis offentligt ansatte skal frygte for deres sikkerhed, når de udfører deres job?

Jeg håber, at ansvarlige retspolitikere vil tage emnet op, så vi kan skabe et værn om de offentligt ansatte i det offentlige rum – uden at det koster på vores dyrebare ytringsfrihed. Snarere tværtimod. Den vil kun komme til at stå stærkere og mere rent, hvis vi siger fra over for de urimeligheder, vi oplever i gabestokken Det Sorte Register.
Mobning og chikane Arbejdsmiljø

Pia Tørving - HK fagforening

Pia Tørving

Sektorformand

HK Kommunal Midt

Som formand for HK Kommunal Midt er det vigtigt for mig at sørge for de bedste arbejds- og uddannelsesvilkår for de kommunalt ansatte på Fyn og i Fredericia.

Jeg ønsker at skabe et sundt og velfungerende offentlig system, hvor medarbejderne kan føle sig hjemme. Min blog vil omhandle emner som jeg finder relevante i den forbindelse.

God læselyst.

Stop med at følge