10. august 2015

Investér kommunalt overskud i arbejdsmiljø

Når danske kommuner mindsker forbruget, så flyder de overskydende penge ”tilbage i systemet” igen. De forbliver og geninvesteres ikke i den enkelte kommune. Hvorfor ikke ændre denne praksis og investere i et bedre arbejdsmiljø for de kommunalt ansatte?

Undersøgelser har vist, at når private virksomheder investerer i deres arbejdsmiljø, så er det den bedste investering, de kan gøre, da udbyttet er mere tilfredse medarbejdere, der yder og leverer langt bedre.

Hvorfor skulle det forholde sig anderledes på kommunale arbejdspladser, hvor medarbejderne har det samme behov for rimelige rammer og vilkår i forhold til både psykisk og fysisk arbejdsmiljø?

Det handler i den forbindelse i høj grad om at (gen)finde en bedre balance imellem opgavemængder og arbejdstid, men det handler også om et arbejdsliv, hvor der er plads til både faglig og personlig udvikling. Hvor kompetencerne løbende får et løft, så de matcher både skiftende opgaver og høje forventninger. Og hvor IT-systemer giver fordele frem for frustrationer.

Der kan skrues på rigtigt mange knapper i både privat og offentligt regi, hvis vi vil prioritere arbejdsmiljøet højere. Et godt sted at starte er selve organisationen på den enkelte arbejdsplads.

For eksempel i MED-udvalget, der i endnu højere grad kan sætte fokus på arbejdsmiljøet. Det er vigtigt, at arbejdsgivere, medarbejdere og tillids-/arbejdsmiljørepræsentanter har et godt forum, hvor de kan mødes om en dagsorden, der hedder: ”Hvordan skaber vi det bedste og mest motiverende arbejdsmiljø her på vores arbejdsplads?”.

Stress og mistrivsel på arbejdspladsen er med god grund to begreber, der anvendes flittigt i disse år. For mange af os møder i vores hverdag kolleger, der af forskellige grunde er stressede og ikke trives på arbejdspladsen. Sætningen ”…gået ned med stress” hører vi alt for ofte – også på kommunale arbejdspladser. Lad os investere de omtalte kommunale overskud i et setup, der i højere grad forebygger stress i det kommunale. Det kan være en parallel investering i både flere hænder og i en organisation, der bedre spotter de stressede kolleger og tilbyder dem den nødvendige assistance.

Herfra skal opfordringen til de lokale politikere lyde: Grib fat i de kommunale overskud, I har sparet jer til, inden de flyver ud af kommunen. Investér dem i et bedre arbejdsmiljø for de kommunalt ansatte. Det vil være en investering i mindre stress, færre sygedage, større motivation og produktivitet. Og det vil være et velfortjent skulderklap til de kommunale medarbejdere, der lige nu knokler til den helt store guldmedalje på trods af løbende nedskæringer, begrænsede bevillinger og alt for få kolleger.

Arbejdsmiljø
Pia Tørving - HK fagforening

Pia Tørving

Sektorformand

HK Kommunal Midt

Som formand for HK Kommunal Midt er det vigtigt for mig at sørge for de bedste arbejds- og uddannelsesvilkår for de kommunalt ansatte på Fyn og i Fredericia.

Jeg ønsker at skabe et sundt og velfungerende offentlig system, hvor medarbejderne kan føle sig hjemme. Min blog vil omhandle emner som jeg finder relevante i den forbindelse.

God læselyst.

Stop med at følge