07. september 2015

Vil Middelfart Kommune svigte de unge og uddannelsesopgaven?

I det netop behandlede budgetoplæg for 2016 i Middelfart Kommune var der lagt op til helt at afskaffe uddannelsen af kontorelever. Ville Middelfart virkelig svigte de unge i en tid, hvor vi på samfundsplan opfordrer dem til at søge mod erhvervsuddannelser?

På vores medlemmers vegne og som samfundsborger var jeg både overrasket og skuffet over indstillingen i Middelfarts budgetoplæg. Vores kommuner og regioner har på mange måder en vigtig funktion som rollemodeller og har et uddannelsesansvar for helheden. Her ville Middelfart åbenbart hverken være rollemodel eller tage et fælles ansvar på sig. Og hvorfor lade de unge i stikken, når vi bestemt har brug for deres input og den dynamik, de bidrager med til enhver arbejdsplads?

Kontorelever, og elever/lærlinge i almindelighed, har en betydning i forhold til generationsskifte på arbejdspladser. På kontorområdet er eleverne en mulighed for, at de faste medarbejdere kan give kompetencer videre, så vi også fremover kan fastholde en stærk og kompetent administration.

Netop Middelfart Kommune er et godt eksempel på aldersproblematikken. Her er 53% af HK’erne nemlig over 50 år, mens 16% er over 60 år. Det er tal og en aldersfordeling, der netop taler for at fastholde kontorelever som led i et kommende generationsskifte. I budgetoplægget blev der argumenteret med, at der kun er begrænsede muligheder for fastansættelse efter endt elevtid og at ledigheden på HK-området er relativ høj – det synes at være meget kortsigtede betragtninger, der samtidig har en blind vinkel i forhold til den samfundsmæssige betydning af elevuddannelserne.

I Middelfarts budgetoplæg talte man ligeledes om, at ”…efterspørgslen på HK-arbejdskraft er faldende i kommunerne”. Kan det skyldes, at eleverne erstattes med AC’ere/akademiske medarbejdere, der koster betydeligt mere?

Odense Kommune er et godt eksempel på en kommune, hvor man går den modsatte vej. Her har jeg netop været med til at fejre 16 nyudklækkede kontorelever, der med ballasten fra en bred og alsidig uddannelse i Odense Kommune er godt på vej i jobs. De første 15 har allerede fået job efter uddannelse – den sidste er gået på barsel. Jeg vil gerne ønske dem alle held og lykke. Det er dejligt både de unge selv, for Odense Kommune og for samfundet som helhed, at de nyuddannede unge belønnes med jobmuligheder både i kommunalt, regionalt, statsligt og privat regi.

I skrivende stund er det glædeligt at konstatere, at Middelfart Kommune ikke vedtog oplægget i den oprindelige form, der ville betyde en total afskaffelse af uddannelsespladser til kontorelever. Indsatsen på området bliver reduceret, men kommunen fastholder kontorelever. Middelfart Kommune har med andre ord valgt ikke at køre på frihjul, når det gælder uddannelsesansvaret.

Jeg vil opfordre til, at man også i Middelfart Kommune gør som i Odense og går nye veje, der gør uddannelserne endnu mere attraktive. Det vil have en vigtig signalværdi, der kan ses på stakken af kvalificerede ansøgere. Det vil give en effekt på de lokale erhvervsskoler. Og det vil sikre dynamiske, administrative arbejdspladser, hvorfra de unge elever kan få en god, faglig ballast med sig. Et fravalg af elevuddannelser i Middelfart Kommune ville derimod have været et svigt af de unge og af den kommunale uddannelsesopgave.
Uddannelse
Pia Tørving - HK fagforening

Pia Tørving

Sektorformand

HK Kommunal Midt

Som formand for HK Kommunal Midt er det vigtigt for mig at sørge for de bedste arbejds- og uddannelsesvilkår for de kommunalt ansatte på Fyn og i Fredericia.

Jeg ønsker at skabe et sundt og velfungerende offentlig system, hvor medarbejderne kan føle sig hjemme. Min blog vil omhandle emner som jeg finder relevante i den forbindelse.

God læselyst.

Stop med at følge