14. marts 2016

Vores penge, vores velfærd

Penge

Hvor er det glædeligt at se, hvilken folkelig modstand mod regeringens omprioriteringsbidrag, der i disse dage rejser sig. Der er et præg af ”Nu er det nok!” over mange af de kommentarer og synspunkter, der har været bragt til torvs.

Med den såkaldte Velfærdsalliance er der samtidig stærke kræfter, der er gået sammen om at sende et klart signal til regeringen: Stop udhulingen af den kommunale økonomi. For vi vil tryghed her til lands!

Der er bragt mange gode pointer ind i debatten omkring regeringens omvendte Robin Hood-taktik med at tage fra de fattige (kommuner) og give (skattelettelser) til de rige.

Der tales om et selvstyre, der knægtes. Om tab af velfærd og livskvalitet hos borgerne. Hos børn, ældre og andre grupper, som vi skal holde hånden over og under.
På HK-området ser vi og vores medlemmer hver dag, hvad udhuling betyder i praksis.

Vi bliver færre til at servicere borgerne, og vi kan ikke i samme grad, som der ellers er god tradition for, give plads og rum til, at andre faggrupper målretter deres indsats over for borgerne. Det kan være i undervisning, pasning, rengøring og borgerservice i bred forstand.

Her har vi været med til at organisere og udvikle hele arbejdspladser, så andre faggrupper har mulighed for at bruge deres ressourcer på det, de er uddannet og bedst til. Vi drømmer om at få lov at gøre det samme, men det bliver ikke nemmere, hvis den kommunale økonomi igen skal drænes, selvom der tydeligvis sendes mange nye og komplekse opgaver ud i den kommunale sektor. Hvor komplekst og ressourcekrævende bliver det ikke at skabe reel integration, når vi skal tage godt imod den massive flygtningestrøm?

I det lys kan jeg godt blive lidt forarget, når Venstres kommunalordfører Jan E. Jørgensen siger, at ”...Jeg siger ikke, at man bare kan spare, så der kommer et glædesoptog fra borgerne. Men vi kan ikke bare trykke flere penge, fordi borgmestre siger, at de ikke kan spare mere…” Der er vist gået ret mange nuancer tabt i ordførerens kommunale verdensbillede, når han kan komme med så unuancerede udtalelser!

Jeg håber, at regeringen kommer til fornuft, når det gælder den kommunale økonomi, så vi får erstattet udhuling med udvikling. For det er vores penge og vores velfærd. Og det er lige præcis det, vi er mange, der lige nu gør opmærksom på med vores opråb til regeringen.
Kommunal
Pia Tørving - HK fagforening

Pia Tørving

Sektorformand

HK Kommunal Midt

Som formand for HK Kommunal Midt er det vigtigt for mig at sørge for de bedste arbejds- og uddannelsesvilkår for de kommunalt ansatte på Fyn og i Fredericia.

Jeg ønsker at skabe et sundt og velfungerende offentlig system, hvor medarbejderne kan føle sig hjemme. Min blog vil omhandle emner som jeg finder relevante i den forbindelse.

God læselyst.

Stop med at følge