18. marts 2016

Pas godt på pauserne!

Kaffepause

Arbejdstiderne skrider og arbejdsmængden stiger. Det samme gør stressniveauet og antallet af sygemeldinger. Og i takt med at besparelsesskruernes strammes på både offentlige og private arbejdspladser, så står flere traditioner, bløde værdier og rimelige rettigheder for skud.

Et af de emner, der ofte dukker op i disse års debat, er pauserne på vores arbejdspladser. Hvor meget må medarbejdere holde pause? Skal de betale pauser selv? Hvad betyder pauserne?

Fra HK Kommunal Midt er budskabet klart og entydigt: Pas godt på pauserne! Både de ”store” og aftalte pauser samt de små pusterum i en travl hverdag. For begge dele har meget stor betydning for den mentale sundhed. Pauser giver et ofte tiltrængt break i en arbejds- og hverdag, hvor vi lige kan trække stikket på de mange opgaver og i forhold til de kunder, klienter og borgere, der står i kø for at nyde godt af vores kompetencer.

Pausen er en glimrende lynafleder i hverdagen, hvorfor man kan undre sig over, at så mange arbejdsgivere er på jagt efter medarbejdernes pauser. Lad i stedet medarbejderne holde deres velfortjente pauser og betragt det i stedet som en endda meget vigtig investering i medarbejdernes mentale sundhed. Pauser holder stress nede. Mindre stress sikrer større gejst og motivation. Større motivation giver større engagement og større effektivitet. Større effektivitet giver bedre resultater. Bedre resultater giver anerkendelse og større budgetter. Større budgetter giver nye muligheder for at fastholde og udvikle…

Jeg vil gerne opfordre arbejdsgiverne til at vende bøtten og revidere deres syn på pausen som en simpel udgift, der bør, kan og skal spares væk. Giv i stedet medarbejderne den nødvendige ro og motivation til at holde pauser, hvor der er ro på – og ikke pauser, hvor både madpakker og en masse arbejdsopgaver skal tygges igennem og fordøjes.

Derfor: Pas godt på pauserne og den positive pausekultur, hvis du gerne vil passe godt på dine medarbejdere.

Kommunal
Pia Tørving - HK fagforening

Pia Tørving

Sektorformand

HK Kommunal Midt

Som formand for HK Kommunal Midt er det vigtigt for mig at sørge for de bedste arbejds- og uddannelsesvilkår for de kommunalt ansatte på Fyn og i Fredericia.

Jeg ønsker at skabe et sundt og velfungerende offentlig system, hvor medarbejderne kan føle sig hjemme. Min blog vil omhandle emner som jeg finder relevante i den forbindelse.

God læselyst.

Stop med at følge