04. juli 2016

Dokumenteret spild af tid

Spild af tid i sygehusvæsnet

Lyt til lægesekretærerne, der har et klart og tydeligt budskab: ”Vi vil gerne registrere og dokumentere, men vi bruger efterhånden for meget af vores tid på unødig registrering og dokumentation”.

Det fremgår af en undersøgelse, som HK har lavet sammen med OAO (Offentligt ansattes organisation). Hele 9 ud af 10 lægesekretærer mener, at den tid, de bruger på registrering, er øget de sidste to år. De vurderer samtidig, at hele 30% af kravene til dokumentation er unødvendige.

Jeg vil opfordre til, at lægesekretærerne tages med på råd, så vi får justeret dokumentationskravene og får allokeret en række timer til opgaver, der giver mere mening og større værdi. Lægesekretærerne har et indgående kendskab til patientforløb, arbejdsgange og procedurer, hvorfor de kan give et klart billede af, hvor der kan flyttes timer fra registrering. Lad os lytte og flytte timerne derhen, hvor de gør en større forskel for både patienter, det sundhedsnære personale og i sidste ende for skatteyderne.

Det er vigtigt at understrege, at en høj grad af registrering og dokumentation i sundhedsvæsenet er nødvendig og til fordel for alle. Det handler om patientsikkerhed, de bedst mulige behandlingsforløb og om muligheden for at kigge bagud i en opdateret historik.
Problemet er, når kravene om registrering går over gevind. Så fører de til værdiløs spild af kostbar tid. Det er en misforståelse, at ekstrem registrering af ALT er et ”kvalitetstegn” i sig selv.

Læger og sygeplejersker har tydeligvis de samme problemer med overregistrering som lægesekretærerne, når læge Ayan al Cole på ugeskriftet.dk skriver om at være læge, at ”…det er rædselsfuldt. Kedeligt. Ulykkeligt. Trivielt. Meningsløst. Ikke fordi jeg er læge, men fordi jeg har opnået en titel, pyntet med en kittel og en række administrative opgaver væk fra lægegerningen”.

Fra HK Midt indgår vi gerne i en dialog, der både omfatter arbejdsgiversiden, lægesekretærerne og de øvrige faggrupper i vores sundhedsvæsen. Jeg er sikker på, at vi sammen vil kan spotte en række områder, hvor opgaver kan fordeles anderledes – og hvor der kan frigøres tid til dem, det egentlig handler om: Patienterne. Uden at det i øvrigt koster sikkerhed, kvalitet og dokumentation af den relevante slags.

Pia Tørving - HK fagforening

Pia Tørving

Sektorformand

HK Kommunal Midt

Som formand for HK Kommunal Midt er det vigtigt for mig at sørge for de bedste arbejds- og uddannelsesvilkår for de kommunalt ansatte på Fyn og i Fredericia.

Jeg ønsker at skabe et sundt og velfungerende offentlig system, hvor medarbejderne kan føle sig hjemme. Min blog vil omhandle emner som jeg finder relevante i den forbindelse.

God læselyst.

Stop med at følge