13. februar 2017

God dialog om godt arbejdsliv

Kampagnen det gode arbejdsliv

”Sammen skaber vi det gode arbejdsliv” er overskriften på en kampagne, som vi i HK Kommunal Midt i disse måneder besøger vores medlemmer med. Hovedpointen er klar: Det gode arbejdsliv er vigtigt for alle.

Det er samtidig et fælles ansvar at skabe et arbejdsliv på den enkelte arbejdsplads, hvor alle trives – og hvor der er plads til godt kollegaskab, humor, arbejdsglæde og overskud til at hjælpe hinanden. Resultatet er et stærkt fællesskab, der ikke bare er basis for overskud og trivsel. Det forebygger også både stress, dårligt arbejdsmiljø og mistrivsel.

Det er Psykiatrisk Afdeling på OUH et godt bevis på. Her har et målrettet arbejde med arbejdsmiljøet nedbragt brugen af tvang over for patienterne.

Formlen synes at være: Mere overskud i hverdagen = mere overskud i dit arbejde.

Centralt i arbejdet for det gode arbejdsliv er den gode dialog. Ytringsfriheden. Muligheden for at komme til orde. Det er en helt central kvalitet ved en god arbejdsplads, at dialogen er stærk, ærlig og involverer alle parter på arbejdspladsen fra ledelse til medarbejdere, tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter. Det gælder på solskinsdage og på de dage, hvor der blæser en strid modvind direkte i hovedet på både ledelse og medarbejdere. Lige præcis her er det vigtigt, at sammenholdet, dialogen og det gode fundament allerede er på plads.

Det vil endda være muligt for et sammentømret fællesskab omkring det gode arbejdsliv at forebygge nogle af de problemstillinger og arbejdsmiljøproblemer, der kan opstå på arbejdspladser. Især i disse år, hvor arbejdsmængde og arbejdstid ikke altid synes at matche hinanden. Hvor stigende og nye krav ikke følges af nye redskaber og den nødvendige kompetenceudvikling. Netop misforholdet mellem krav, forventninger, arbejdstid, tillid og udvikling af nye kompetencer er noget af det, der stresser os mest.

En stor medlemsundersøgelse blandt HK Kommunals medlemmer har vist, at 29% betegner sig selv som stressede, og at 74% oplever symptomer på stress. Mange ansatte i kommuner og regioner oplever med andre ord, at arbejdsmiljøet trænger til et løft.

En af løftestængerne i det arbejde er den gode dialog om det gode arbejdsliv, og min opfordring til både medarbejdere og ledelse skal lyde: Lyt, tal. Vær åbne og ærlige. Tag snakken, før problemerne opstår. Det betaler sig for alle parter - og for det gode arbejdsliv.

Se mere om kampagnen "Det gode arbejdsliv" her

Arbejdsmiljø

Pia Tørving - HK fagforening

Pia Tørving

Sektorformand

HK Kommunal Midt

Som formand for HK Kommunal Midt er det vigtigt for mig at sørge for de bedste arbejds- og uddannelsesvilkår for de kommunalt ansatte på Fyn og i Fredericia.

Jeg ønsker at skabe et sundt og velfungerende offentlig system, hvor medarbejderne kan føle sig hjemme. Min blog vil omhandle emner som jeg finder relevante i den forbindelse.

God læselyst.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed

Tidligere blogindlæg

Bloggere

Opdatér kommentar

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK