24. oktober 2017

Med uddannelse mod social arv

Uddannelse

Her gik mange danskere og troede, at det danske samfund havde en unik evne til at bryde den sociale arv. Det er bare ikke tilfældet.

For ny undersøgelse viser, at parallelt med, at fattigdommen er øget, så er den sociale mobilitet blevet mindre. Det betyder helt konkret, at det er blevet sværere at bryde den sociale arv.

Udviklingen mod øget ulighed og fattigdom er desværre gået ekstra stærkt de seneste ti år, og der er brug for handling, hvis vi ikke på både kort og længere sigt skal miste mere sammenhængskraft i det danske samfund. Hvis vi ikke skal smide gode ressourcer på gulvet i en tid, hvor der er og bliver brug for alle (uddannede) ressourcer på arbejdsmarkedet. Med den negative sociale spiral følger desværre også en lang række livsstilssygdomme, der både koster livskvalitet for den enkelte og store udgifter for fællesskabet. For skåret lidt firkantet ud i pap, så betyder den manglende sociale mobilitet, at hvis du vokser op i underklassen af forældre på kontanthjælp eller førtidspension, så er der stor fare for, at du lander i samme situation – og med den livsstil, der hører med.

I artiklen ”Den sociale arv bliver tungere” fortæller Mandag Morgen om en tendens i undersøgelsen fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, der viser, at ”…for ti år siden endte hver fjerde af underklassens børn selv i underklassen som voksen. I dag er det hver tredje”.

Mandag Morgen skriver videre, at ”En myte står for fald. Trods omfattende investeringer i uddannelse og velfærd bliver det stadig sværere at bevæge sig op ad den sociale rangstige i Danmark”.

Vi skal bryde den negative sociale spiral

Hvis vi skal bryde den negative spiral, så er uddannelse en af de vigtigste løftestænger, der bør prioriteres meget højt på dagsordenen fra højeste politiske sted. Vores ungdoms- og erhvervsuddannelser skal have både mandat, ressourcer og redskaber til at løfte opgaven og hjælpe vores unge med at tage de første skridt op ad den sociale rangstige.

Det handler om så forskellige ting som livskvalitet for den enkelte, sundhed, social mobilitet, konkurrenceevne og endda sammenhængskraft. Der er med andre ord meget på spil. Ikke bare myten om, at det er lettere at bryde den sociale arv i det danske samfund end andre steder. For lige nu er det ikke tilfældet.

HK’ere oplever tendensen tæt på

For os som kommunalt og regionalt ansatte HK’ere har tendensen betydning på flere måder. Den bekræfter nemlig ikke bare, at uddannelse er vigtig for alle, fordi uddannelse giver muligheder og mobilitet. Den forklarer også, hvorfor mange kommunale og regionale HK’ere i det daglige oplever svage borgere og brugere – og hele familier, der er fastholdt i situationer uden tilknytning til arbejdsmarkedet, med livsstils- og helbredsproblemer og med et lavt uddannelsesniveau, der kun forværrer situationen yderligere.

Uddannelse
Pia Tørving - HK fagforening

Pia Tørving

Sektorformand

HK Kommunal Midt

Som formand for HK Kommunal Midt er det vigtigt for mig at sørge for de bedste arbejds- og uddannelsesvilkår for de kommunalt ansatte på Fyn og i Fredericia.

Jeg ønsker at skabe et sundt og velfungerende offentlig system, hvor medarbejderne kan føle sig hjemme. Min blog vil omhandle emner som jeg finder relevante i den forbindelse.

God læselyst.

Stop med at følge