20. november 2017

Stop ond spiral med vold og trusler

Vrede - trussel

Presset system, pressede borgere og pressede medarbejdere… Det er den onde spiral, der har skabt en situation på landets Jobcentre, hvor vold og trusler desværre er blevet en del af hverdagen.

Det bekræfter ny undersøgelse, som HK Kommunal har været en del af. I undersøgelsen er ikke færre end 1.071 sagsbehandlere fra landets jobcentre blevet spurgt, hvordan vold og trusler er en del af deres arbejdsliv.

Svarene er helt entydige: Vi har en udfordring og en ond spiral, der skal stoppes, når for eksempel hver fjerde oplever, at trusler fra borgere er blevet et stigende problem det seneste års tid. Når antallet af nedladende, ubehagelige og endda skræmmende bemærkninger fra borgerne er stigende. Når en tredjedel af de adspurgte én eller flere gange er blevet hængt ud offentligt – endda ved navns nævnelse.

Med al respekt for frustrerede borgeres svære situation, så kan og må det aldrig blive hverdag, at samvittighedsfulde medarbejdere i det offentlige – i den konkrete undersøgelse på Jobcentrene – skal føle sig truede eller det, der er endnu værre, fordi de udfører deres job.

Vi må arbejde på flere fronter for at vende udviklingen og genskabe en mere respektfuld tone, så færre medarbejdere oplever angst, frygt, søvnløshed og sågar fysiske skader som konsekvenser af ubehagelige oplevelser på arbejdspladsen.

På et lidt større plan bør det altid være vores politiske ambition at sikre rimelige forhold for vores ledige, der i forvejen er i en udsat position, men vi skal naturligvis også skærme vores sagsbehandlere, så de arbejder i et trygt arbejdsmiljø, hvor de kan udføre deres opgaver uden at være bange for verbale og fysiske overfald. Der er brug for politisk handling og for konkrete initiativer, der skaber en kulturændring, forebygger de urimelige konfrontationer og samtidig sikrer et setup, der tager sig godt af de medarbejdere, hvor ubehagelige møder med frustrerede borgere allerede har givet ar på arbejdslivet. Det gælder både i Jobcentrene og alle de andre steder, hvor sagsbehandlere oplever vold og trusler i arbejdslivet.

Arbejdsmiljø Vold og trusler
Pia Tørving - HK fagforening

Pia Tørving

Sektorformand

HK Kommunal Midt

Som formand for HK Kommunal Midt er det vigtigt for mig at sørge for de bedste arbejds- og uddannelsesvilkår for de kommunalt ansatte på Fyn og i Fredericia.

Jeg ønsker at skabe et sundt og velfungerende offentlig system, hvor medarbejderne kan føle sig hjemme. Min blog vil omhandle emner som jeg finder relevante i den forbindelse.

God læselyst.

Stop med at følge