13. marts 2017

Vi skal tage hånd om sårbare børn og unge

Tag hånd om

Hvor er det vigtigt, at vi tager hånd om de næste generationer. Ikke ved at omklamre dem i et curlingsamfund. Heller ikke ved at pace dem.

I stedet skal vi guide de unge mennesker i den rigtige retning, så de bliver en aktiv del af vores samfund. Vi skal hjælpe dem til uddannelser og ind på arbejdsmarkedet.

Vi skal samtidig samle op på de unge, der ikke trives. Sikre, at de har muligheder og tilbud, der bringer dem godt videre. Et godt eksempel er, hvordan vi tager hånd om de unge på ungdomsuddannelserne. Her bliver der skubbet kærligt bagpå og løftet for at hjælpe alle igennem deres uddannelse. Projektet ”Trivsel og psykisk sundhed på ungdomsuddannelserne” er et vigtigt tiltag, hvor medarbejdere uddannes til at spotte unge i mistrivsel.

Andre børn og unge er endnu mere sårbare og har personlige udfordringer, som de ikke skal stå alene med. Det gør de heller ikke på Børne- og Ungdomspsykiatrisk Afdeling i Odense, hvor der leveres et flot og engageret stykke arbejde. Det er jeg sikker på, at DR’s kommende dokumentarserie ”Børnene på psyk” vil vise. Over en periode på seks måneder har DR Dokumentar fulgt indlagte børn og deres familier. Det vil garanteret give et lærerigt indblik i en barsk hverdag og den hårde kamp, som alle parter kæmper sammen for at hjælpe barn og familie gennem sygdomsforløbet.

At tage hånd om vores børn og unge handler også om at være på forkant. Om at supplere dygtig behandling med forebyggelse og tidlig indsats, der gør selvsamme behandling mindre nødvendig.

Det glæder mig derfor, at der i budgetvedtagelsen for 2017 i Region Syddanmark blev sat midler af til at fortsætte samarbejdet med headspace Danmark, der er en del af Det Sociale Netværk, som tidligere statsminister Poul Nyrup Rasmussen grundlagde. Her tilbydes der flere steder rundt i regionen rådgivning og støtte til psykisk sårbare unge. Også ”Trivsel og psykisk sundhed på ungdomsuddannelserne” er tilgodeset i regionens budget.

Via et tæt og forpligtende samarbejde med headspace er der skabt en forbedret sammenhæng mellem forebyggelse og behandling. Resultatet bør blive færre indlæggelser og dermed en nedbringelse af det alarmerende høje antal af børn og unge, der er i psykiatrisk behandling i Danmark. Tallet er på landsplan ifølge Danske Regioner steget med 40% på bare fem år.

Den gamle sandhed om forebyggelse frem for behandling holder også her. Det handler om livskvalitet for det enkelte barn og unge menneske. For deres familier og netværk. For et erhvervsliv, der skal have glæde af de unges ressourcer. Og for samfundet som helhed, fordi der er behandlingskroner at spare – og raske samfundsborgere i vente.

Sammen skal vi ændre balancen fra behandling til forebyggelse. Lad os derfor alle bakke op om de gode initiativer, der gør en kæmpe forskel, når det handler om at holde hånden under vores børn og unge.
Uddannelse Arbejdsmarked
Pia Tørving - HK fagforening

Pia Tørving

HK Midt

Som formand for HK Midt er mit mål at skabe et godt arbejdsmarked med gode vilkår for medlemmerne på Fyn og i Fredericia. Min blog vil omhandle emner som jeg finder relevante i den forbindelse.

God læselyst.

Stop med at følge