09. oktober 2017

Danskerne er glade for den offentlige sektor

Glad

Myterne er mange, når det handler om den offentlige sektor og service. Spotlight er ofte på de få uheldige historier, mens mange tusinde opgaver hver dag udføres flot og effektivt, uden at det altid giver positiv feedback til de offentligt ansatte, selvom de gør en stor forskel for borgere og brugere.

En ny undersøgelse fra LO viser endda, at vi rent faktisk – og modsat mange (medie)myter - stadig er verdensmestre i offentlig sektor på en række områder, der har stor betydning for danskernes livskvalitet og tryghed. Mange danskere ser ganske enkelt en god offentlig sektor som en af forudsætningerne for velstand og velfærdsstat.

I undersøgelsen ”En offentlig sektor i verdensklasse” fra LO står der bl.a., at dens resultater viser ”…hvor veldrevet den danske offentlige sektor er sammenlignet med andre lande, og peger på interessante sammenhænge mellem den offentlige service og et rigt, lige og trygt samfund”. Endvidere hedder det, at ”En undersøgelse fra Verdensbanken viser, at den offentlige sektor er blandt de mest effektive i verden… Det kan især tilskrives god administration, der både sikrer effektive sagsgange og regulering samt værner om vigtige værdier som retssikkerhed og demokrati” – i øvrigt med verdens laveste korruptionsrate i den offentlige sektor, kunne man tilføje.

Når undersøgelsen samtidig tilføjer pointer og overskrifter som ”Den offentlige sektor mindsker uligheden” og ”Det danske sundhedsvæsen har positive effekter for samfundet”, så er der god grund til at være stolt – også over det store bidrag, som medlemmerne af HK Kommunal leverer.

HK’erne sikrer effektive arbejdsgange, koordination og gør ofte andre faggrupper mere effektive gennem et stærkt administrativt setup. Det kan mærkes helt derud, hvor der er borgere og patienter – og hos danske virksomheder, fordi et effektivt sundhedsvæsen ”…bidrager til et lavt sygefravær på arbejdsmarkedet”. I LO’s undersøgelse omtales Danmark samtidig som ”…et land, hvor borgerne generelt er meget tilfredse med tilværelsen og har høj tillid til hinanden og til samfundet. Her spiller en veldrevet offentlig sektor med lige adgang til offentlig service en væsentlig rolle, idet det sikrer en betydelig omfordeling og modvirker ulighed og fattigdom”.

Jeg vil gerne ønske os alle tillykke med en stærk offentlig sektor. Den skaber grundlag for mange af de kvaliteter, der stadig kendetegner det danske samfund og vores velfærdsmodel. Jeg vil dog samtidig advare danske politikere mod at udhule både offentlig sektor og velfærdsstat yderligere. For begge dele er tydeligvis produktive bidragsydere til mere trivsel, tryghed, velfærd, overskud og vækst.

Pia Tørving - HK fagforening

Pia Tørving

HK Midt

Som formand for HK Midt er mit mål at skabe et godt arbejdsmarked med gode vilkår for medlemmerne på Fyn og i Fredericia. Min blog vil omhandle emner som jeg finder relevante i den forbindelse.

God læselyst.

Stop med at følge