Hos HK Midt opfordrer vi vores medlemmer til at møde forandringerne med nye kompetencer. Brug vores kursustilbud, tag uddannelser, bliv klædt på til fremtiden.

Den opfordring, til fokus på uddannelse og kompetenceudvikling, giver vi videre til den nye S-regering og beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard. Netop denne regering bør have nogle visioner på uddannelsesområdet, der skaber en bedre forbindelse mellem kompetenceløft hos den enkelte, uddannelsesinstitutionernes udbud, virksomhedernes behov og en positiv digitaliserings-proces for samfundet som helhed.

Uddannelse kan nemlig blive en vigtig velfærdsmotor, der løfter den enkelte og samtidig styrker det samlede arbejdsmarked i den svære transformation, så vi fortsat er konkurrencedygtige og stadig kan realisere vores ønsker til velfærden i Danmark.

Seriøse World Economic Forum sætter tal på udfordringen: En tredjedel af de kompetencer, virksomhederne havde brug for i 2015, er ikke relevante for dem i 2020. Så hurtigt flytter digitaliseringen på efterspørgslen af kompetencer. Lad os derfor skabe en uddannelseskultur og -sektor, der kan følge med denne udvikling og hvor livslang læring er en selvfølge.

Det kræver en motivation hos den enkelte lønmodtager – og politikere og arbejdsgivere, der skubber bagpå. For den tid, arbejdsgiverne sætter af til uddannelse, er en investering, de får tifold igen i form af engagerede medarbejdere, der returnerer med ny inspiration, motivation, netværk og nye kompetencer.

Uddannelse, personlig udvikling og dannelse starter allerede i før-skoletiden og slutter først med inspirerende tilbud til vores seniorer, der også skal have mulighed for at udvikle sig selv i en høj alder. Derfor skal vi styrke uddannelsestilbuddene for alle og i alle dele af livet. Vi må ikke stå stille. For det gør verden omkring os ikke. Netop derfor skal der geares op, når det handler om at bruge uddannelse som en velfærdsmotor.