Do you want information in English? Visit our English website.
GO TO OUR ENGLISH SITE

18. december 2014

Velkommen til min blog og mit første indlæg om OK15

Finansministeriet

Her er kulissen for dagens første møde, sættemødet i Finansministeriet, hvor Finansministeren og topforhandlerne for de statslige ansatte (CFU) har kigget hinanden dybt i øjnene og høfligt – men bestemt – fortalt, hvad vi forventer af resultater. Jeg håber, det tændte lys og den imødekommende stemning holder hele vejen igennem overenskomstforhandlingerne.

Sættemøde, hvad betyder det?

I dag har Finansministeren og topforhandlerne for de statslige ansatte (CFU) kigget hinanden dybt i øjnene og høfligt – men bestemt – fortalt, hvad vi forventer af resultater. Forberedelserne til dette sættemøde startede vi allerede i foråret, da CFU indledte drøftelserne internt. I dag præsenterer vi så vores krav for arbejdsgiveren. Så den faglige forberedelse er helt i top.

Forhandles der nu?
Nej, nu holder vi snart juleferie, og de reelle forhandlinger begynder lige efter nytår, men naturligvis vil mine tanker imellem gaver og julekonfekt også være på de vigtige spørgsmål.

Kan vi opnå lønforbedringer, som afspejler den store indsats, som HK Stats medlemmer hver dag yder?
Det mener jeg, at vi skal. For selvom finansministeren taler om økonomisk ansvarlighed, så mener jeg, at det er på tide, at statens ansatte bliver betalt for den ansvarlighed, som de nu igennem flere overenskomster og en økonomisk krise har udvist meget loyalt.

Det markante pres på økonomi, utallige konsulentrapporter om re- og omorganisering og fejlslagne digitaliseringer fylder desværre meget og har også en betydning for det psykiske arbejdsmiljø. Endnu et område som kalder endnu mere på vores fokus og fælles ansvarlighed.

OK15 Stat

Bloggere