18. juni 2015

Tillidsfolk fortjener opmærksomhed

Martin

Omkring 700 aktive HK-tillidsrepræsentanter er med til at udvikle statens arbejdspladser og skabe gode løn- og arbejdsvilkår for kollegerne. HK Stats formand hylder deres indsats og glæder sig over en arbejdsgiver, som anerkender tillidsfolkenes store betydning.

Hvem lytter, når man har brug for det? Hvem kan sætte sig ind i andres problemer – og tør tale deres sag? Det gør den gode tillidsrepræsentant. Hvem er troværdig, diplomatisk, opmærksom, ihærdig og har fingeren på arbejdspladsens puls? Den gode tillidsrepræsentant.

Signalementet lyder voldsomt positivt – men det er ikke noget, jeg finder på i min begejstring for de kolleger, som hver dag er med til at fremme det faglige fællesskab og sikre HK Stats medlemmer gode vilkår. Beskrivelserne kommer fra HK’erne selv.

Som fagforening er HK Stat så heldig at have omkring 700 aktive tillidsfolk – og så har jeg ikke talt de hundredvis af dygtige arbejdsmiljørepræsentanter med. På en meget stor del af de statslige arbejdspladser har HK’erne deres egen repræsentant, som er med til at udvikle arbejdspladsen og skabe gode løn- og arbejdsvilkår for kollegerne. Alt sammen i et konstruktivt samarbejde med kollegerne og ledelsen.

Samtidig kan vi glæde os over, at vi i staten har en arbejdsgiver, der anerkender betydningen af tillidsrepræsentanternes virke og et godt samarbejde. Både på den enkelte arbejdsplads og nationalt mellem HK Stat og Moderniseringsstyrelsen, som er statens arbejdsgiverkontor.

Den form for samarbejde er kernen i den meget omtalte danske model. Ved den seneste overenskomstfornyelse blev vi enige med arbejdsgiverne om at styrke det lokale samarbejde. Begge parter ved nemlig, at et godt samarbejde mellem ledelse og tillidsrepræsentant er forudsætningen for at udvikle arbejdspladsen. Som et medlem har skrevet til bladets redaktion: ‘Tillidsrepræsentanten kan se sagen fra flere sider, så det ikke kun bliver et spørgsmål om at vinde, men om at finde en fælles god løsning.’

I juni-udgaven af HK Statbladet fejrer vi tillidsrepræsentanterne og det faglige fællesskab med et lille tema. Det kan måske forekomme nørdet og indadvendt at skrive til hele medlemskredsen om at være tillidsrepræsentant. Men TR’erne, som de hedder i fagforeningsjargon, fortjener opmærksomheden.

En af dem, du kan møde, er 29-årige Martin Hellesen, direktionssekretær i Udenrigsministeriet (på billedet ovenfor. Foto: Mikkel Østergaard).

Tillidsrepræsentanterne selv kan glæde sig over, at deres faglige arbejde og HK’s TR-uddannelser giver dem indsigt, indflydelse, kompetencer og personlig udvikling, som kan hjælpe dem videre i deres karriere. Ikke nogen dårlig motivation til at gi’ den en skalle for kollegerne.

Hvis du nu har fået lyst til at prøve kræfter med TR-hvervet, kan du læse mere om, hvordan man bliver TR  her

Jeg kan kun anbefale at gå den vej!

Rita Claumarch Bundgaard

25 juni 2015 15.41

Hej Pia

Tak for din kommentar, jeg er glad for at du også mener at de mange Tillidsrepræsentanter fortjener ros.
Du skriver, at TR i staten ikke får betalt tabt arbejdsfortjeneste, det er helt korrekt, og der er en forklaring på det. Du har selv fat i forklaringen, for i den TR aftale som gælder for alle Tillidsrepræsentanter i staten (og ikke kun i HK) er det aftalt at man skal have den fornødne tid til rådighed fra jobbet, for at varetage hvervet som TR. Der gælder andre aftaler på såvel det kommunale som det private område. På HK Kommunals område er der via OK aftaler etableret en Akut pulje (arbejdsgiverne betaler et øre beløb pr. arbejdstimer). Denne pulje bruges til at betale tabt arbejdsfortjeneste til arbejdsgiveren hver eneste gang en TR skal deltage i fx. HK møder med uddannelsesformål. Midlerne administreres af HK Kommunal.
HK Stat har flere gange rejst krav om en tilsvarende ordning i staten, indtil nu dog uden resultat.
Det blev til et langt svar 😀 og det korte svar vil være, ja det arbejder vi for i HK Stat og det vil vi fortsat gøre. Som du også bemærker arbejder vi hele tiden i HK Stat på at etablere gode muligheder og vilkår for Tillidsrepræsentanter, men på dette spørgsmål er det alle organisationer i staten og ikke mindst arbejdsgiveren som skal blive enige om en ny model.

Rita Bundgaard

Pia Hautop

18 juni 2015 12.59

Kære Rita
Dejligt med lidt ros til statens tillidsrepræsentanter. Jeg kender mange, som virkelig brænder for at sikre de bedste løn- og arbejdsvilkår for deres kolleger. Som du skriver, kan TR'erne glæde sig over de fine muligheder, der er for at blive klædt på til rollen som TR. Jeg vil dog smide lidt malurt i bægeret - og det er ikke med min gode vilje, men af nød. Som TR i staten får vi ikke betalt tabt arbejdsfortjeneste af HK, da HK henholder sig til, at TR skal have tjenestefri med løn iflg. 1971-cirkulæret. Jeg har oplevet, at min arbejdsgiver kun vil give tjenestefri til de kurser/konferencer m.m., som de mener, giver værdi for dem. Det har betydet lokalt, at vi har afholdt et klubbestyrelseskursus (fint arrangeret og betalt af HK), hvor det kun var de "menige" bestyrelsesmedlemmer, der kunne få betalt deres tabte arbejdsfortjeneste. Min suppleant og jeg (TR) måtte selv betale de 2 arbejdsdage, som kurset varede. Det gav jo ikke meget mening af afholde et bestyrelseskursus uden TR og suppleanten, så selvfølgelig betalte vi selv de 2 dage, så bestyrelsen samlet kunne komme på kursus, og vi kunne få et godt fundament til bestyrelsesarbejdet. Det betyder desværre, at TR'erne i staten stilles ringere end TR'er i de øvrige HK-sektorer, som ikke er omfattet af 1971-cirkulæret. Er det noget, du vil arbejde på at forbedre , så TR i alle afdelinger i HK får samme vilkår?
Bedste hilsner Pia Hautop

Bloggere