14. september 2015

Nu kan kun hænder og hoveder redde Skat

Man kan ikke bare indføre et nyt it-system og samtidig skille sig af med de medarbejdere, man regner med at systemet vil spare virksomheden for. Det har skatteministeren nu erkendt, efter at inddrivelsessystemet EFI har spillet fallit. Klog konklusion, som HK Stat gerne havde set draget for længe siden.

I sidste uge erkendte skatteminister Karsten Lauritzen (V), at Skat har været for hurtig til at tage effektiviseringsgevinster hjem, når man indførte nye it-systemer. Desværre kan jeg ikke helhjertet sige ’bedre sent end aldrig’. Det har nemlig varet alt for længe, før den indlysende sandhed gik op for såvel den nuværende som for tidligere skatteministre og regeringer.

Alligevel glæder jeg mig på både skatteborgernes og de mange skatteansattes vegne over, at der nu tilsyneladende er politisk forståelse for, at man ikke bare kan indføre et nyt it-system og samtidig skille sig af med alle de medarbejdere, man regner med at it-systemet vil spare virksomheden for.

At ’tage besparelsen up front’, hed det for nogle år siden på konsulentsprog. Det gode råd til arbejdsgivere, der indførte nye, formodet arbejdskraftbesparede systemer, var at fyre medarbejdere straks og så sætte it-systemet til at passe arbejdet. Skat har tilsyneladende fulgt rådene. Allerede i 2009 konkluderede Rigsrevisionen, at Skat havde gennemført 70 procent af de forventede besparelser på EFI, selvom systemet først blev sat i drift i 2013. Det skriver finans.dk

I HK Stat har vi advaret mod denne fremgangsmåde fra første færd. Og erfaringerne med EFI – det står for Et ælles Inddrivelsessystem – har entydigt vist, at vores advarsler var berettigede. EFI skulle ifølge de oprindelige planer have automatiseret skatteinddrivelsen fra 2007!

Men skiftende regeringer og en perlerække af skatteministre har undladt at lytte. Heller ikke kritik fra blandt andre skatteeksperter og Rigsrevisionen af Skats ringe resultater med EFI og af de store personalenedskæringer gennem årene har ført til en ny politisk kurs for Skat. Siden 2005 er antallet af medarbejdere næsten halveret. Nu er Karsten Lauritzen så nået frem til en klog konklusion. Som han sagde til finans.dk den 10. september:

- En del digitaliseringsprojekter i Skat er gået godt, men der er andre, der ikke fungerer godt, og hvor man har taget effektiviseringsgevinsten hjem for hurtigt.

Hvad skal Lauritzen så stille op? Først og fremmest bør han handle i en fart. Der er brug for politisk enighed om en indsats på rekordtid. Et af de mest presserende behov er flere ressourcer til Skat. Flere medarbejdere, som kan tage over, hvor de digitale systemer har spillet fallit. Det haster med en håndholdt indsats, så vi igen kan få denne centrale motor i velfærdssamfundets maskineri til at spinne velsmurt.

En del af de mange medarbejdere, Skat har skilt sig af med de senere år, er formentlig over alle bjerge. Men i HK Stat hjælper vi gerne med at finde frem til tidligere pantefogeder og andre dygtige ansatte, som har mulighed for og lyst til at komme tilbage til Skat.

Politik

Bloggere