25. september 2015

400 nye medarbejdere – men ikke flere resurser

Skatteministeren lover at ansætte 400 nye medarbejdere i Skat, men samlet set afsættes der ifølge ministerens plan ikke flere resurser til området. Det er helt afgørende, at politikerne afsætter penge nok til at sikre fagligheden og give skattefolkene arbejdsro.

50 nye folk til kontrol med refusioner. 350 nye folk til inddrivelsesområdet. Et skrottet EFI-system og en håndfuld fyringer i ledelsen. Det var nogle af hovedpointerne, da skatteminister Karsten Lauritzen fredag offentliggjorde regeringens plan Skat ud af krisen. Skatteministeren erkendte på pressemødet, at Skat er i krise, og at 10 år med meget store forandringer har høstet effektiviseringsgevinster for tidligt og medført med ministerens ord ”måske for store ændringer” i Skat.

For at løse problemerne, har et bredt politisk flertal nu ifølge skatteminister Karsten Lauritzen besluttet at tilføre 400 nye medarbejdere ”af kød og blod,” men ifølge regeringens plan tilføres der ikke flere resurser til Skat i de kommende år, og det undrer mig.

Regeringen skriver blandt andet, at man vil ”tilføre flere ressourcer til SKAT end hidtil planlagt for at løse de akutte problemer og skabe bedre rammer for SKATs arbejde fremadrettet. Derfor suspenderes det planlagte rammefald fra 2015 til 2016, og der tilføres 350 nye årsværk på inddrivelsesområdet samt 50 årsværk til at styrke udbetaling og kontrol på udbytteområdet.”

Det glæder mig naturligvis, at skatteminister Karsten Lauritzen nu siger, at han vil ansætte 400 nye par hænder. Det er helt klart et skridt i den rigtige retning, og i HK står vi selvfølgelig klar til at hjælpe med at finde frem til dygtige folk, der har forladt Skat. Men det undrer mig, at vi ikke kan se financieringen i planen. Der står blandt andet, at "det svarer til en tilbagerulning af de tidligere planlagte besparelser på 315 årsværk, 35 ekstra årsværk til inddrivelsesområdet samt 50 ekstra årsværk til udbytteområdet."

Det læser vi som 85 nye årsværk og det ser ud som om, Skat vil have de samme resurser i de kommende år som i 2015. Men det er helt afgørende, at politikerne nu afsætter nye penge for at sikre fagligheden og give de skattefolkene ro til at løse deres opgaver.

Ministeren placerer ansvaret for krisen hos ledelsen og erkender, at skiftende regeringer har et ansvar. Når man skærer næsten en tredjedel af stillingerne væk, har det konsekvenser.

Vores medlemmer har i mere end 10 år været med i et politisk eksperiment. Og de er presset i bund nu. Der har været alt for meget utryghed, usikkerhed og manglende fagledelse, så nu håber jeg, at politikere og ledelsen i Skat lærer af deres fejl og bliver bedre til at lytte. Det er helt afgørende for det danske samfund, at vi får genoprettet tilliden til Skat.

Politik

Bloggere