16. december 2015

Mens vi venter på julefreden

julesne

Pyha, der er nok at se til, når julen nærmer sig. Både på jobbet og derhjemme skal man lige nå det sidste, inden freden sænker sig for en stund. Du kender det godt.

Kære medlem af HK Stat

I din fagforening har vi haft travlt hele året. Blandt andet med at sikre, at du kunne bruge din lønforsikring, hvis du blev arbejdsløs. Hver mandag eftermiddag har HK Stats Karrieretelefon haft åbnet for opkald fra medlemmer, der ville sparre med en konsulent om deres kompetenceudvikling og karriere. Medlemmernes faglige interesser har vi forsvaret ved at føre et stort antal sager om for eksempel uberettiget afskedigelse.

Udover denne almindelige drift har vi blandt meget andet prøvet at redde Skat – som er en af de store HK-arbejdspladser – fra manglen på medarbejdere og funktionsdygtige it-systemer. Vi har hjulpet en del af medlemmerne med konkret rådgivning om deres situation, når deres arbejdsplads flytter et andet sted hen i landet. Vi har inspireret politikerne til at indgå et politiforlig, som giver plads til flere HK’ere i politiet. Vi har forhandlet en ny, tre-årig overenskomst, som et massivt flertal af jer heldigvis sagde god for ved urafstemningen i foråret. Og vi har skruet en ny uddannelse for tillidsrepræsentanter sammen. Arbejdsmiljøet arbejder vi løbende for at forbedre.

Selv om vi nu lettere forpustede glæder os til, at julefreden sænker sig for en stund, har vi allerede øjnene rettet mod næste års opgaver. For eksempel vil vi gøre 2016 til året, hvor medlemmerne for alvor får lyst til og mod på at efteruddanne sig, hvis de ikke allerede er i gang.

Vores indsats foregår i tæt samarbejde med HK’s lokale afdelinger og med de mange dygtige tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter, vi har. Og til alle jer, der er så heldige at have en eller flere tillidsvalgte på jeres arbejdsplads: Husk at bruge hende eller ham.

De tillidsvalgte er fagforeningens fremskudte dige på arbejdspladsen. Og de samarbejder med ledelsen om at få arbejdspladsen til at fungere bedst muligt. I medgang og modgang. Spørg tillidsrepræsentanten om løn- og arbejdsvilkår – og arbejdsmiljørepræsentanten om … ja om arbejdsmiljøet naturligvis. Og husk lige at give hende eller ham et skulderklap en gang imellem, når der har været endnu en forhandling med ledelsen eller en sag, der krævede den tillidsvalgtes indsats. Anerkendelse er en fantastisk drivkraft for os alle sammen. I privatlivet og på jobbet. Til hverdag såvel som i juledagene.

Nu venter for de fleste flere dages velfortjent juleferie. Vi skifter det faglige fælleskab på jobbet ud med fælleskabet med venner og familie. Imens må nogle kolleger dog gå på arbejde for at holde vigtige samfundsfunktioner i gang. På politistationer og vagtcentraler, i fængsler og arresthuse, i forsvaret og mange andre steder vil HK’ere som altid tage ansvar og holde hjulene kørende.

Rigtig glædelig jul til alle.

Rita Bundgaard

Formand for HK Stat

HK-medlemmer

Bloggere

Opdatér kommentar

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK