07. maj 2016

Hvem underminerer velfærdsstaten, Ove Kaj Pedersen?

Det ligner et politisk korstog, når CBS-professor Ove Kaj Pedersen kalder offentligt ansatte forkælede og mener, at vi underminerer velfærdsstaten, hvis vi ytrer os.

Faktum er, at vi efter en årrække med konkurrencestat og new public management som ”gud” står med en stress-bølge og en massiv offentlig ledelseskrise. Samtidig har topcheferne i årevis bevilget sig selv en uhørt lønfest. Finansministeriet og konsulentfirmaer sprøjter analyser om besparelser og effektiviseringer ud, men fælles for de fleste er, at de ikke lytter eller inddrager de ansatte. Bare se på EFI og de andre kuldsejlede it-projekter, som skulle være grundlaget for besparelserne.

Selve grundlaget for vores velfærd, Skat, er sparet i stykker. På 10 år er antallet af ansatte næsten halveret, og alle kan se, at det ikke virker. Alligevel fortsætter besparelserne i de kommende år.

I HK Stat vil vi være med til at gøre Danmark bedre. På det seneste har vi fx arbejdet tæt sammen med politiets ledelse og politikere på Christiansborg for at bidrage til at løse politiets akutte problemer. Vi tror nemlig mere på samarbejde end grove angreb og tomme generaliseringer.

Hvis vi mister evnen til at lytte og inddrage, underminerer vi noget endnu mere dyrebart end velfærdsstaten, nemlig selve vores demokratiske sammenhængskraft.

Læs Ove Kaj Pedersens debatindlæg på politiken.dk: Forkælede offentligt ansatte kan underminere velfærdsstaten

Politik HK-medlemmer

Bloggere