18. august 2016

Afblæs alle flytteplaner i Skat

Efter skatteministeren har luftet planer om massive investeringer i nye medarbejdere og it-værktøjer, må regeringen afblæse udflytningen i Skat. Så kan man i stedet ansætte de nye folk rundt i landet.

En dominoeffekt, hvor hundredvis af medarbejdere flyttes – og skubber hinanden videre rundt i landet. Sådan kan Skats udflytningsplan beskrives. Skat præsenterede i januar en plan, der placerer 300 nye stillinger, og hvor 360 eksisterende job flyttes rundt i landet.

Planen flytter blandt andet 30 stillinger fra hovedstaden til Horsens. Mindst 20 fra Herning til Horsens. Og 60 fra Horsens til Ringkøbing. Flytteplanerne rammer skattefolk over hele landet og skaber usikkerhed om fremtiden for de ansatte. Og man risikerer, at flere dygtige medarbejdere søger væk. Derfor må planerne droppes omgående og erstattes med langsigtet planlægning og arbejdsro.

Med skatteministerens – og forhåbentlig regeringens planer om at investere massivt i Skat, kan man i stedet fokusere på at rekruttere nye folk ude i landet – og hente de relevante kompetencer der, hvor der er behov for dem.

Udflytningen i Skat sker jo ikke for at fremme Skats arbejde. Vi ved, at Skats ledelse har været tvunget til at indarbejde de stramme mål fra regeringens udflytningsplan i sin planlægning. Tvært imod risikerer Skat at miste endnu flere rutinerede medarbejdere, hvis deres stillinger endnu en gang flytter rundt i landet. Vi hører allerede om personaleflugt fra dele af Skat, og det er jo ikke lige frem mere videntab, Skat har brug for nu.

Skatteministeren udtaler blandt andet til DR, at i stedet for at lappe skattevæsenet lidt her og der, "så skal vi bygge fundamentet til et fremtidssikret skattevæsen, og det gør vi altså ved at investere." Og jeg har hilst skatteministerens udmelding meget velkommen.

Læs også: HK Stat: Stærk udmelding fra skatteministeren

Skatteministeren har lyttet, og det virker som om, han har forstået situationens alvor. Det vil vi som medarbejdere gerne kvittere for. Der er ingen vej uden om at ansætte et stort antal nye medarbejdere for at løse de enorme problemer, Skat står over for.

Om få uger præsenterer regeringen sit forslag til finanslov, og vi forventer en plan for Skat. I HK følger vi udviklingen tæt, og vi har løbende møder med både skatteministeren og andre partier.

Nu venter vi spændt på at se, om resten af regeringen også har forstået alvoren. I løbet af de seneste 10 år har politikerne eksperimenteret med Skat og skåret fra omkring 10.000 til nu lige over 6.000. Nu er det tid til at tage ansvar og investere de nødvendige varige resurser. Vi har ikke råd til at lade være.

Du kan løbende følge med i vores arbejde her på hk.dk/stat og på vores Facebook-side.

Politik Udflytning SKAT

Bloggere