27. april 2017

Farvel til 80 milliarder – Danmarkshistoriens dyreste eksperiment

Skatteministeren nedskriver gælden til det offentlige med næsten 80 milliarder, og besparelserne i Skat fortsætter. Der er fuldstændig uforståeligt. Skat er en god investering, for det giver råd til mere.

Danske borgere og virksomheder skylder det offentlige 98,3 milliarder kroner.

Det er dog ikke realistisk at inddrive mere end 19,5 milliarder kroner, fastslår revisionshuset PwC nu i en ny rapport lavet for Skatteministeriet. Derfor vil Skatteministeriet nu ændre statsregnskabet, så det fremgår, at de 78.8 milliarder nok aldrig kommer i statskassen.

Med et pennestrøg nedskriver ministeren danskernes gæld med næsten 80 milliarder kroner. Skat vil dog stadig gå efter pengene, hvis det er muligt, forsikrer skatteminister Karsten Lauritzen. For bare et par år siden blev der høvlet 17 milliarder af gælden. På få år er der altså sløjfet gæld for næsten 100 milliarder kroner.

Skat overtog i 2005 ansvaret for at inddrive al gæld til offentlige kasser. I 2006 var disse restancer på 50 milliarder kroner. Mens Skat fyrede tusindvis af medarbejdere, voksede og voksede restancerne.

50 milliarder i '2006-kroner' svarer cirka til 62 milliarder i 2017. Hvis vi bare kunne have holdt gælden på samme niveau som 2006 kunne der altså have været over 50 milliarder kroner mere i statskassen. Det svarer til cirka 10 af regeringens redningsplaner for Skat.

Eller 5 milliarder kroner om året. Hvert år. 5 milliarder kroner svarer groft sagt til 10.000 offentligt ansatte. Skulle vi sige 2.000 i Skat, 1.000 på uddannelsesområdet, 1.000 lærere, 1.000 pædagoger, 1.000 sygeplejersker, 1.000 i politiet og 1.000 i plejesektoren? – Og så ville der stadig være et par tusind til prioriterede indsatser – og til at bekæmpe voksende bunker og stress i resten af det offentlige.

Der kunne være penge til både et bedre skattevæsen, en markant bedre offentlig service og lukrative topskattelettelser, billigere luksusbiler og lavere arveafgift for milliardærerne, som regeringen prioriterer.

Og måske havde nogen i Skat haft tid til at lytte, da medarbejderne advarede mod risikoen for svindel med aktieudbytte. Mere kontrol kunne have undgået eller i hvert fald stoppet udbetalingerne af 12,3 milliarder til udenlandske svindlere langt tidligere.

Brancheforeningen af Danske Revisorer vurderer, at tusinder af virksomheder bevidst spekulerer i, at Skats inddrivelse af skattegæld stort set har været suspenderet siden efteråret 2015. Revisorerne kritiserer regeringen for at gøre livet for let dem, der snyder og dermed skabe en urimelig konkurrencesituation for de lovlydige virksomheder.

Almindelige danske lønmodtagere betaler hver måned deres skat, mens flere og flere virksomheder snyder.

Det er dybt urimeligt. Og derfor er det fuldstændig uforståeligt, at regeringen – på trods af deres egen redningsplan – fortsætter besparelserne i Skat. Der er ingen ekstra penge til kontrol, og det er historiens ironi, at det netop er tidligere skatteminister Kristian Jensen, der nu som finansminister skal finde pengene til en varig løsning – og endegyldigt få ryddet op efter 10 års eksperimenter.

Men regeringstoppen må nu rydde op. Der skal investeres i smarte it-løsninger, men drop den blinde tiltro til mirakelsystemer. Der skal flere hænder til. Der skal være penge til at uddanne medarbejderne og oplære de mange nye. Og Skat er en god investering, for det giver råd til mere.

I HK ved vi fra vores dygtige chefkonsulenter, fagkonsulenter, specialkonsulenter, konsulenter, overassistenter etc.  i alle hjørner af told – og skattevæsenet, at de brænder for at skabe et bedre skattevæsen.

SKAT

Bloggere