29. august 2017

Helt skævt: Gavebod med største gaver til de rige

Jo større bil, du har råd til, jo større er gaven fra Løkkes VLAK-regering. Hvem sagde topskattelettelse?

Den lavest lønnede HK'er sparer 5.000 kroner i skat om året – departementschefen eller direktøren næsten 27.000 kroner. Store gaver til dem med store biler. Små gaver til dem med små biler.

Det er essensen af VLAK-regeringens forslag til at bruge 23 milliarder kroner på massive skattelettelser. Hvis hele regeringens forslag blev besluttet, ville det for de fleste HK-medlemmer svare til at få omkring 500 kroner mere udbetalt om måneden – men først fra 2023, når reformen er fuldt indfaset.

Det lyder jo godt at få 500 kroner mere om måneden sat ind på kontoen om 6 år. Men samtidig får en afdelingschef - eller en minister - over 2.000 kroner mere om måneden. Det er jo helt skævt at give mest til dem, der i forvejen har meget. De rige får nu råd til at betale endnu mere for husene, og vi risikerer derfor, at det bliver endnu sværere for almindelige lønmodtagere at få råd til et hus og komme ind på boligmarkedet i de større byer.

Samtidig må man spørge, hvor skal pengene komme fra?

De penge, man giver væk, skal jo findes et sted. Det er penge, som ikke kan bruges på bedre børnepasning, skoler, sygehuse eller forsvar. Pengene skal jo hentes et sted fra. Statskassen.

Vi ved jo, at de skjulte produktivitetskrav på 2 procent hver år - omprioriteringsbidraget - og andre besparelser fortsætter selv i Skat, som politikerne ellers taler varmt for at redde.

Lamborghini-reformen kaldes regeringens plan om massive afgiftslettelser på dyre biler. Reformen sætter prisen på en luksusbil ned med flere hundredetusinder kroner, mens en ny mikrobil bliver 3.000 kroner billigere.

Med milliardgaver til de rige og billige luksusbiler vender reformen helt forkert. Det som står fast er, at hvis man mister sit job, får man intet ud af regeringens gavebod.

Danmark står over for globale udfordringer og en kæmpe digital omstilling, hvor vi alle skal lære nyt. Samtidig har vi en offentlig sektor, som i årevis er udsultet og nogle steder sparet i stykker. Der er derfor behov for at investere i fremtiden og ikke dele skattelettelser ud, som langt overvejende tilgodeser dem, der i forvejen har mest.

Nu er det jo kun et udkast til forhandling. Og der skal som bekendt være 90 mandater i Folketinget for at man kan vedtage en ændring. Lad os håbe, de ser grundigt på regningen, og ikke bare betaler den.

Politik

Bloggere