29. august 2017

Helt skævt: Gavebod med største gaver til de rige

Jo større bil, du har råd til, jo større er gaven fra Løkkes VLAK-regering. Hvem sagde topskattelettelse?

Den lavest lønnede HK'er sparer 5.000 kroner i skat om året – departementschefen eller direktøren næsten 27.000 kroner. Store gaver til dem med store biler. Små gaver til dem med små biler.

Det er essensen af VLAK-regeringens forslag til at bruge 23 milliarder kroner på massive skattelettelser. Hvis hele regeringens forslag blev besluttet, ville det for de fleste HK-medlemmer svare til at få omkring 500 kroner mere udbetalt om måneden – men først fra 2023, når reformen er fuldt indfaset.

Det lyder jo godt at få 500 kroner mere om måneden sat ind på kontoen om 6 år. Men samtidig får en afdelingschef - eller en minister - over 2.000 kroner mere om måneden. Det er jo helt skævt at give mest til dem, der i forvejen har meget. De rige får nu råd til at betale endnu mere for husene, og vi risikerer derfor, at det bliver endnu sværere for almindelige lønmodtagere at få råd til et hus og komme ind på boligmarkedet i de større byer.

Samtidig må man spørge, hvor skal pengene komme fra?

De penge, man giver væk, skal jo findes et sted. Det er penge, som ikke kan bruges på bedre børnepasning, skoler, sygehuse eller forsvar. Pengene skal jo hentes et sted fra. Statskassen.

Vi ved jo, at de skjulte produktivitetskrav på 2 procent hver år - omprioriteringsbidraget - og andre besparelser fortsætter selv i Skat, som politikerne ellers taler varmt for at redde.

Lamborghini-reformen kaldes regeringens plan om massive afgiftslettelser på dyre biler. Reformen sætter prisen på en luksusbil ned med flere hundredetusinder kroner, mens en ny mikrobil bliver 3.000 kroner billigere.

Med milliardgaver til de rige og billige luksusbiler vender reformen helt forkert. Det som står fast er, at hvis man mister sit job, får man intet ud af regeringens gavebod.

Danmark står over for globale udfordringer og en kæmpe digital omstilling, hvor vi alle skal lære nyt. Samtidig har vi en offentlig sektor, som i årevis er udsultet og nogle steder sparet i stykker. Der er derfor behov for at investere i fremtiden og ikke dele skattelettelser ud, som langt overvejende tilgodeser dem, der i forvejen har mest.

Nu er det jo kun et udkast til forhandling. Og der skal som bekendt være 90 mandater i Folketinget for at man kan vedtage en ændring. Lad os håbe, de ser grundigt på regningen, og ikke bare betaler den.

Politik

Rita Claumarch Bundgaard

30 august 2017 19.42

Kære John
Tak for din kommentar til min blog. Som medlem af HK Stat kan du få indflydelse på sektorens målprogram og dermed på, hvad sektorbestyrelsen og formandskabet arbejder for.

Klummen er et udtryk for min holdning. Og den står jeg ved. Sammen med næstformanden og resten af sektorbestyrelsen udstikker jeg kursen for HK Stat. Bestyrelsen består af medlemmer fra alle afdelinger, så det er altid en god mulighed at møde op og debattere til møder og generalforsamlinger i din lokale afdeling.

Det er HK Stats kongres, der vedtager sektorens mål. Et af dem er, at der også skal være statslige HK-arbejdspladser med et godt og sundt arbejdsmiljø i fremtiden. Derfor argumenterer jeg imod at bruge penge på skattelettelser, som endda favoriserer de rigeste i Danmark. Hvis man giver gaver for 23 milliarder mangler pengene jo til velfærd. De her gaver til de rige kan betyde massive besparelser og fyringer i staten og dermed endnu mere pres på vores arbejdsmiljø og vilkår.

Som medlem kan du sikre dig, at HK ikke bruger noget af dit kontingent til at støtte politiske partier. Den mulighed kan du læse mere om her.

HK har i øvrigt ikke givet tilskud til politiske samarbejder siden 2007.

HK Stat arbejder systematisk for at fremme medlemmernes interesser som statsansatte gennem politisk lobbyarbejde.
Det er helt op til den enkelte, hvem de vil mødes med, men generelt forsøger både vi i HK Stats formandsskab og de lokale formænd - og i øvrigt også nogle tillidsrepræsentanter - at møde og have dialog med ministre, folketingsmedlemmer og andre politikere fra alle partier med indflydelse på de statsansattes vilkår.

Rita Bundgaard

John Beatus Jensen

30 august 2017 08.59

Hvordan kan jeg sikre mig at mit kontingent ikke bliver brugt til sådanne politiske budskaber som jeg ikke er enig i, og ikke ønsker give økonomisk bidrag til?

Bloggere

Opdatér kommentar